Viedeň/Praha 21. júla (TASR) - O iniciatíve premiérov ČR a SR, Jiřího Paroubka a Roberta Fica, oživiť staré tradície a využiť napríklad v reklamnej oblasti pojem Československo píše dnes pražský spravodajca viedenského denníka Die Presse. Jeho pôvodný článok má titulok Oprášenie značky Made in Czechoslovakia.
Hans-Jörg Schmidt hneď v úvode zdôrazňuje, že na často kladenú otázku, či bolo rozdelenie bývalého spoločného štátu Čechov a Slovákov pred 13 rokmi chybou, nasleduje spravidla záporná odpoveď. Súčasne podčiarkuje, že predovšetkým politici sa domnievajú, že oba národy si v niekdajšom Československu neboli nikdy tak blízke ako v súčasnosti.
"Nič však nie je tak dobré, aby to nebolo možné ešte zlepšiť," píše autor na margo iniciatívy, ktorá vzišla z nedávnej pražskej schôdzky predsedov vlád oboch krajín.
Pripomína slová Jiřího Paroubka, že značka Made in Czechoslovakia nie je mŕtva a že predovšetkým v severnej Afrike a Latinskej Amerike má naďalej veľmi dobré meno. Aj predseda slovenskej vlády konštatoval, že hospodársky rozmer zahraničnej politiky by sa mal využívať intenzívnejšie. Obaja sa zhodne vyslovili za častejší kontakt občanov ich krajín v médiách s jazykom susedov.
Autor cituje v tejto súvislosti slová slovenského premiéra, ktorý vyjadril poľutovanie nad poklesom jazykových vedomostí ilustrujúc to slovami: Môj 12-ročný syn sa ma často pýta na slovenský význam českých pojmov.
Spravodajca Die Presse pripomína prieskumy spred rokov, z ktorých vyplynulo, že konkrétne českí školáci majú veľké problémy s ovládaním slovenského jazyk a tvrdí, že na Slovensku sa napríklad aj české rozprávky musia dabovať. V minulosti boli už čítanky prváčikov dvojjazyčné, dodáva autor.
12 le žab