Prezident spoločnosti Gindaco Morio Sase chce chobotnicové knedle predávať aj v Amerike. FOTO - SITA/AP |
Ak Morio Sase presadí svoj zámer, budú si môcť čoskoro hladní tínedžeri na celom svete dať i niečo exotickejšie, než sú hamburgery: takojaki alebo knedličky z chobotníc.
S viac než 350 reštauráciami v Japonsku, Hongkongu a na Taiwane je Saseho reťazec Gindaco jedným z viacerých spoločností, ktoré sa prostredníctvom rýchleho občerstvenia snažia prepasírovať japonské plebejské pochúťky na zahraničné trhy.
Svoju prvú americkú pobočku chce otvoriť v Los Angeles v roku 2007 a dúfa, že do roku 2010 bude mať v Kalifornii 20 reštaurácií. Knedličky z chobotníc sú guličky z kaše z pšeničnej múky pomiešané s kúskami rýb, jarnej cibuľky a varených chápadiel chobotničiek, ktoré ručne grilujú kuchári na železných platniach. Podávajú sa poliate sladkou omáčkou, doplnené sušenými lupienkami a morskými riasami.
"Jedlá, ako je takojaki, sú japonským srdciam bližšie než suši alebo sašimi," hovorí Sase. "Sú výborné, zdravé a teplé, dokonalá desiata."
Úmerne tomu, ako japonská populácia starne, čelia reťazce rýchleho občerstvenia neistej budúcnosti a pozerajú sa v zahraničí po nových odbytiskách.
Vládne údaje ukazujú, že takmer každý piaty Japonec bol v roku 2004 starší ako 65 rokov a domáci trh reštaurácií zaznamenal pokles sedem rokov za sebou, začínajúc rokom 1998. Jeden z prvých japonských fast foodov, ktoré zamierili do zámoria, bola spoločnosť Yoshinoya D&C Co. Od otvorenia prvých jedální v Denveri v roku 1975 sa americká sieť firmy rozrástla na 82 stravovní v Kalifornii a New Yorku.
"Najskôr sme sa museli vyrovnať s predsudkom, že japonské jedlo je haute cuisine, zvlášť v Amerike," hovorí hovorca firmy Jasunori Jošimura. Miska hovädzieho s ryžou sa v pobočkách Yoshinoya predáva za čosi menej než za tri doláre, čo zďaleka nedosahuje ceny elegantne vyzerajúceho suši. "Sme presvedčení, že čokoľvek chutí ľuďom v Japonsku, bude chutnať ľuďom kdekoľvek."
"Spojené štáty rozhodne v súčasnosti zažívajú boom ázijských jedál, čo Gindaco môže využiť ako výhodu," hovorí chicagská analytička Maria Caranfaová.
Americký sektor rýchleho občerstvenia sa naďalej rozrastá ako celok, čo ponúka niekoľko príležitostí pre nových prichádzajúcich. A mladšie vekové skupiny, ktoré sú hlavnými zákazníkmi fast foodov, sú viac než ochotné skúšať nové chute.
Súčasťou kúzla knedličiek z chobotnice je sledovať, ako sa smažia. "Kuchárom trvá mesiace, než sa naučia, ako pripraviť takojaki tak, aby mali na povrchu zlatistú chrumkavú kôrku a vnútri zostali mäkké a vzdušné," vysvetľuje Makoto Takasu, ktorý vedie pobočky spoločnosti Gindaco v Hongkongu. "Každý, kto ich ochutná, sa do nich zamiluje," hovorí Takasu o takojaki. Sase a jeho zamestnanci sú presvedčení, že s chobotničími knedličkami majú v ruke ten jediný správny recept a pre zámorských zákazníkov v ňom nehodlajú meniť ani jedinú ingredienciu. A aby prilákali i tých, ktorí sú voči chobotniciam skeptickí, budú možno v amerických reštauráciách vidieť atrakciu navyše, hovorí Joheji Miki, ktorý vedie prípravu zámorských reštaurácií.
"Uvažujeme, že by sme nechali kuchárov sekať jarnú cibuľku japonskými mečmi," smeje sa. "Poznáte predsa Američanov. Majú radi šou." (čtk/ap)