
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Producent Rudo Bierman patrí medzi ľudí, ktorí „smotánku“ neznášajú a viac-menej sa im vyhýbajú škandály. Hovorí sa len o jednom – že sa s riaditeľom karlovarského festivalu Jiřím Bartoškom nerozišli v dobrom a že ich medzi seba postavili nejaké milióny. Bierman to odmieta a hovorí, že z pozície producenta odišiel, lebo sa chcel venovať skôr filmu ako kancelárii.
Od roku 2000 je teda najmä na Slovensku a produkuje náročné a nezávislé filmy.
Karlovarský festival. Prečo ste odišli?
„Už som to robil päť rokov. Táto práca kládla stále väčšie a väčšie nároky na čas a ja som sa chcel venovať filmu. Nie, že by som robil menej filmov, ale dostával som sa do polohy producenta v kancelárii.“
Hovorilo sa o nevyrovnaných účtoch medzi vami a Bartoškom.
„Nijaké peniaze medzi nami neviseli. Aby sme takýmto fámam predišli, dali sme urobiť audit – predtým, než som mu odpredal svoj päťdesiatpercentný podiel za nominálnu cenu. Audit neodhalil nič, čo by bolo proti. Festival sme robili štyri roky na zákazku, nikdy sme nedostali najmenšiu výčitku.“
Aké sú vaše vzťahy dnes?
„Také isté. Samozrejme, že sa stýkame podstatne menej, pretože spolu nepracujeme.“
Faktom je, že tu sa vyrába filmov málo. Baví vás robiť v bezkonkurenčnom prostredí?
„V prvom rade na Slovensku nie je bezkonkurenčné prostredie, pretože je tu minimálne päť-šesť ľudí, ktorí už vyrobili hraný film. Je tu tiež konkurencia v produkovaní všetkého možného. Od zábavy cez dabingy – to všetko odčerpáva peniaze a energiu. Neexistuje nijaký zákon, ktorý by stanovil podporu kinematografie.“
Nie je to aj chyba filmárov?
„Je. Naozaj sa nevieme zmobilizovať. Je ťažké vytvoriť zákon, ktorý by vyčlenil do kinematografického fondu štátne peniaze a zároveň do neho nasmeroval finančné prostriedky z televízie a distribúcie filmov v iných krajinách.“
Vaša predstava o neštátnom kinematografickom fonde so stopäťdesiatimi miliónmi korún sa rozplynula?
„Keby som sa stal ministrom kultúry, ten fond bude za tri týždne. Potrebujeme nejaký objektívny, stály zdroj príjmov, nezávislý od politických zmien.“
Prečo ste nešli aspoň na konkurz na riaditeľa STV, čo vám navrhovali?
„Prečo by som dával svoje meno do konkurzu, z ktorého by vyšiel niekto politicky prijateľnejší? Okrem spravodajstva sa v STV nezlepšilo nič. Naopak, odkedy je spravodajstvo kvalitnejšie, pracovníci televízie majú pocit, akoby nemali žiadne iné povinnosti. Pôvodná tvorba ich nezaujíma a zvaľujú to na vládu, že nerieši obrovské zaťaženie televízie telekomunikačnými poplatkami. Iste, časť pravdy je tam. Znížiť telekomunikačné poplatky, odpustiť komisionálne poplatky dôchodcom alebo zvýšiť komisionálne poplatky celoplošne – to sú všetko nepopulárne opatrenia, ktoré sa veľmi ťažko robia, keď vlastne nie je o čo stáť.“
Ak by vám budúca vláda ponúkla post riaditeľa priamo, súhlasili by ste?
„Áno, za akejkoľvek vlády. Ale len za tých istých podmienok zmeny zákonov, právomocí a radikálnych rezov.“
Autor: Jana Kollárová