Praha 21. júna (TASR) - Česká firma Aero Vodochody vážne uvažuje o výrobe tzv. východnej verzie lietadla L-159 s ukrajinským motorom namiesto amerického Honeywell F124 a s európskou avionikou. To by Aeru umožnilo ponúkať toto podzvukové lietadlo aj krajinám, pre ktoré platí embargo USA na vojenské technológie.
"Potom, čo sme dodali českej armáde 72 strojov L-159, ktoré si objednala, už nemáme žiadne nové vojenské zákazky a robíme iba generálne opravy. To je situácia, ktorú musíme riešiť," odôvodnil v utorok na stretnutí s novinármi zmienený zámer predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Aera Petr Klimeš.
Lietadlo s neamerickým motorom by bolo o 10 % lacnejšie ako terajšia verzia L-159. Podľa Klimeša však nejde iba o cenu. "Niektoré arabské krajiny sú na indexe USA a keď sa rozhodujú o nákupe novej leteckej techniky, chcú mať istotu na 20 až 30 rokov dopredu. To by im neamerická verzia L-159 umožnila. Je to pre nás lákavá možnosť," uviedol šéf Aera.
Súčasne ale Klimeš ubezpečil, že dodávky by sa uskutočnili pri prísnom dodržaní českej legislatívy a smerníc Európskej únie (EÚ) pre vývoz vojenskej techniky do citlivých oblastí. Vyjadriť by sa k tomu museli aj Spojené štáty.
Na otázku českého denníka Právo, prečo majú byť použité motory práve z Ukrajiny, Klimeš odpovedal: "Vhodný motor pre L-159 je tam už v štádiu skúšok. Ide o vylepšenú verziu osvedčeného motora, ktorý používali lietadlá L39 Albatros. Naopak, dodávateľov avioniky by sme hľadali v Európskej únii."
Aero v súčasnosti zamestnáva 1 654 pracovníkov. Do aktivít podniku patria hlavne dodávky náhradných dielcov a opravy skôr vyrobených lietadiel. Firme však zúfalo chýbajú zákazky na lietadlá L-159. Informoval o tom český denník Právo.