Mníchov 25. júna (TASR) - Oneskorenie dodávok najväčšieho dopravného lietadla na svete od európskeho výrobcu Airbus A380 naďalej vyvoláva hnev najdôležitejších zákazníkov. Ako informoval nemecký magazín Focus, je otázne, či prvý zákazník Singpore Airlines (SIA) bude môcť dať super jumbo do prevádzky ešte koncom tohto roka. Manažér SIA Peter Tomasch uviedol, že to bude "tesné". Pretože Airbus nemôže dodať svoje lietadlo podľa plánu, musia singapurské aerolínie podľa Focusu dlhšie lietať so svojimi strojmi typu Boeing 747-400, čo však spôsobí chaos v letovom pláne a vyvoláva potrebu nového prerokovania lízingových zmlúv.
Podobne ako ďalší zákazníci A380 - dubajská letecká spoločnosť Emirates a austrálsky prepravca Qantas - požaduje aj Singapore Airlines podľa Focusu náhradu škody. Airbus má platiť za dodatočné lízingové náklady a zmarený obchod. Európske aerolínie Lufthansa a Air France chcú nové jumbo A380 sprevádzkovať podľa plánu začiatkom roka 2008.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
Kuala Lumpur 27. júna (TASR) - Štátna letecká spoločnosť Malaysia Airlines nevylúčila zrušenie objednávky na najväčšie dopravné lietadlo na svete A380. Šéf aerolínií Munir Majid v pondelok uviedol, že letecká spoločnosť ešte rokuje s európskym výrobcom lietadiel Airbusom o kompenzačných platbách za oneskorenie, ako aj novom časovom pláne dodávky.
Na otázku, či je aj zrušenie objednávky jedna z možností, šéf Malaysia Airlines uviedol: "Myslím, že všetko je možné." Manažment podľa jeho slov v súčasnosti preveruje všetky možné varianty, zatiaľ sa však nerozhodol pre žiaden. "Kúpili sme 6 A380. Pripravujeme sa na to a chceme ďalej rokovať, aby sme našli najlepšie riešenie," dodal Majid.
Dodávky prvých troch lietadiel sa mali uskutočniť v budúcom roku, zvyšných šesť v roku 2008. V polovici júna Airbus informoval, že dodávky A380 sa oneskoria pre problémy s elektronikou o maximálne 7 mesiacov. V budúcom roku opustí halu v sídle spoločnosti vo francúzskom Toulouse len 9 namiesto pôvodne plánovaných 20 až 25 lietadiel. Finančné zaťaženie materskej spoločnosti Airbusu, leteckého koncernu EADS, viedlo k náhlemu poklesu kurzu akcií EADS na burze.
Doteraz zatiaľ žiadna letecká spoločnosť nezrušila objednávku na A380. Airbus však musí zaplatiť svojim zákazníkom odškodné za oneskorenie dodávok. Prvý zákazník A380, Singapore Airlines, cez víkend informoval, že toto zdržanie brzdí rast leteckej spoločnosti.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.
Toulouse 27. júna (TASR) - Obaja veľkí akcionári EADS, nemecký DaimlerChrysler a francúzsky Lagardére, žiadajú pozbavenie funkcie jedného zo spolupredsedov tohto koncernu, Francúza Noela Forgearda. Príslušný návrh už predložili francúzskej vláde.
Vo francúzskej tlači sa okrem iného poukazuje na to, že Forgeard už vlani v máji, ešte ako šéf výrobcu lietadiel Airbus, diskutoval o pravdepodobnej nevyhnutnosti oddialiť dodávku prvých obrovských dopravných lietadiel A380 leteckým spoločnostiam. Oneskorené dodávky A380 budú stať Airbus na zľavách a penále asi 2 miliardy EUR, v prepočte vyše 76,4 miliardy SKK.
Forgeard sa v ostatných týždňoch dostal pod tlak aj preto, lebo v marci, keď mali akcie EADS vysoký kurz, on a jeho rodina ich predali, čím sa do jeho rodinnej kasy dostalo 2,5 milióna EUR zisku. Forgeard teraz tvrdí, že vtedy nevedel, že sa Airbus dostane do výrobných problémov. Keď bola správa o tom zverejnená, kurz akcií Airbusu pred dvoma týždňami klesol o 25 %.
Druhým spolupredsedom EADS je Nemec Thomas Enders. Ak by odišiel z funkcie Forgeard, zrejme by musela nastať aj zmena vo vedení Airbusu, ktorý riadi Nemec Gustav Humbert. Nemecký denník Financial Times Deutschland informoval, že Francúzi by nesúhlasili, aby EADS viedol jeden Nemec a Airbus druhý. Francúzske ministerstvo financií však takúto domnienku odmietlo s tým, že personálne veci v EADS musia riešiť a vyriešiť jeho hlavní vlastníci, Lagardére a Chrysler.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.