Londýn 24. marca (TASR) - "Títo ľudia učia, že svet je starý len niekoľko tisíc rokov. To nie je obyčajný omyl - to je omyl veľkosti šiestich núl. Deti sa tu učia smiešne nepravdy. Nejde len o súboj dvoch vedeckých postojov. Neexistuje žiadny vedecký postoj, ktorý by podporoval myšlienku, že Zem má iba niekoľko tisíc rokov," vyhlásil profesor Richard Dawkin, rešpektovaná vedecká autorita. O čom hovoril?
Emmanuelova stredná technická škola v Gatesheade má skvelé výsledky a počas vlaňajšej inšpekcie získala vysoké ocenenie od nezávislej školskej rady Ofsted. Ale, pretože ide o školu kresťanskú, vyučuje sa tam okrem vedecky všeobecne uznávanej evolučnej teórie o prirodzenom výbere živočíšnych a rastlinných druhov aj biblická teória vzniku sveta, podľa ktorej všetky živočíšne a rastlinné druhy stvoril Boh - a to vyvolalo takú menšiu búrku v britských oznamovacích prostriedkoch.
"Všetky skúšky v celoštátnych osnovách vychádzajú z toho, že by sa deti mali učiť evolučnú teóriu. Ale my, ktorí pôsobíme v cirkvi, zároveň vravíme, že deti by mali byť otvorené aj voči viere, ktorá je nám vlastná a ktorá tvrdí, že Boh sa na stvorení sveta nejakým spôsobom podieľal, a že to nie je len nejaký mechanizmus alebo organizmus, že je to Božie dielo," rozčúlil sa Stephen Venner, biskup v Doveri a podpredseda anglikánskej školskej rady.
Debata o tom, čo svojich žiakov učí cirkevná škola, zasiahla do všetkých sfér života v Británii. Minulý týždeň sa k tejto otázke vyjadril aj premiér Tony Blair. Otázke stvorenia sa však vyhol, poznamenal len, že škola má dobré výsledky.
Vedenie školy argumentuje "čisto vedecky", že študentom treba predložiť obe teórie, aby si mohli vybrať a aby ich myslenie nezakrpatelo. A i keď v tomto prípade ide o školu kresťanskú, aj školský inšpektor Akram Khan-Cheema, poradca pre otázku moslimských škôl v Británii, je presvedčený, že súčasťou výučby je skúmanie rôznych teórií.
"Otvorená myseľ," povedal na záver búrlivej mediálnej diskusie biskup, "predstavuje cestu vpred, a my musíme deti naučiť, že sú to len teórie, a že teórie sú presne to, čo toto slovo znamená - teda, že niekto môže veriť konkrétnej teórii a iný môže mať rovnako silné náboženské presvedčenie."