Na Ukrajinu s prázdnou nádržou a bez víz, ale s hasiacim prístrojom

Praha/Kyjev 26. júna (TASR) Ukrajina by mohla byť časťou motoristov považovaná za "raj na zemi". Je tam však nejedno "ale". Ceny za benzín aj naftu sa ...

Praha/Kyjev 26. júna (TASR) Ukrajina by mohla byť časťou motoristov považovaná za "raj na zemi". Je tam však nejedno "ale". Ceny za benzín aj naftu sa tam pohybujú pod štyri ukrajinské hrivny, čo v prepočte na slovenskú korunu znamená menej než 24 Sk za liter. Aj preto sa každý deň zo slovenských prihraničných obcí vydávajú na Ukrajinu desiatky, či skôr stovky vodičov, pre ktorých je plná nádrž a k tomu povolených desať litrov v bandaske, lákavou možnosťou ušetriť.

Väčšine z týchto "benzínových turistov" vôbec nevadí, že na Ukrajine prakticky neexistujú diaľnice, s výnimkou niektorých ciest, ktoré majú bližšie k cestám pre motorové vozidlá. Jediná kvázi diaľnica vedie z Kyjeva na 30 kilometrov vzdialené letisko Boryspiľ. Platí tam však maximálne povolená rýchlosť 110 kilometrov za hodinu. V obci je povolená rýchlosť 60 km/h, mimo obec 90 km/h.

Na Ukrajinu už netreba víza, platí tam zelená karta, ale i mnoho zvláštností, o ktorých je lepšie vedieť.

V každom osobnom aute by mal byť malý hasiaci prístroj. Ale ani ten vám nepomôže, ak sa si požičiate auto od kamaráta či z firmy síce aj s dokladmi, ale bez plnej moci. Ako pre TASR uviedol ukrajinský konzul v Prahe Viktor Pletnikov, plná moc (ukrajinsky "doručeňňa") môže byť vystavená aj na tri roky, musí byť overená notárom a žiaduce je i to, aby bola preložená do ukrajinského jazyka.

Zapínať stretávacie svetlá vo dne nie je povinné, ale mnoho áut nesvieti ani za súmraku a často stretnete po zotmení aj autá, ktorých vodiči si vystačia iba s parkovacími svetlami. Povinné nie sú ani detské autosedačky. Pre alkohol za volantom nie je žiadna tolerancia. Zakázané je telefonovanie za jazdy. Používanie bezpečnostných pásov je povinné, ale na zadných sedadlách to miestni zásadne ignorujú. Pri nehode treba auto zastaviť, označiť a privolať dopravnú políciu.

Ukrajinská dopravná polícia, známa pod skratkou DAI (Dorožňa avtoinspekcija), mala v minulosti povesť najskorumpovanejšej zložky štátu. O policajtoch je Ukrajine ešte asi viac vtipov než v SR, napríklad o dopravákovi, ktorý za vzornú službu odmietne povýšenie aj nový trojizbový byt so zdôvodnením: "veď mám malé deti!" Od náčelníka radšej žiada, aby mu dal prenosnú značku zákaz zastavenia, s ktorou si "privyrobí".

Na internete objavíte aj nekonečné historky ukrajinských motoristov, napríklad o policajtovi ktorý chcel pokutovať vodiča preto, že jeho auto nesvietilo. Protestujúcemu vodičovi, ktorý tvrdil, že viditeľnosť nie je zhoršená, policajt vysvetlil, že nadriadený mu cez vysielačku oznámil, že zhoršená je.

O radikálny rez, nie nepodobný pokusu Gorbačova o prohibíciu, sa vlani na jar pokúsil ukrajinský prezident Viktor Juščenko. Sprofanovanú DAI svojím dekrétom rozpustil a dopravní policajti sa na mesiac prakticky vytratili z ukrajinských ciest. Výsledok bol žalostný, pretože na cestách zavládol totálny chaos. Reforma dopravnej polície sa akosi nekonala, preto po mesiaci sa staro-nová DAI opäť prebudila k životu. Úplatky síce úplne nevymizli, ale situácia sa významne zlepšila, a to aj vo vzťahu k cudzincom, ktorých autá polícia bezdôvodne nezastavuje.

Na Ukrajine je registrovaných deväť miliónov osobných áut a rýchlym tempom ich pribúda. Ročne je evidovaných 45.000 dopravných nehôd, pri ktorých zahynie až 7000 osôb a 50.000 sa zraní.

Oficiálne pokuty nie sú vysoké. Za prekročenie maximálne povolenej rýchlosti o 20 km/h je pokuta 17 hrivien (asi 100 Sk), za vyššiu rýchlosť maximálne 34 hrivien (200 Sk). Prax je niekedy taká, že drobné prehrešky proti pravidlám je možné vyriešiť "dohodou": Niektorí vodiči radia vložiť medzi doklady desať hrivien. V hlavnom meste je nepísaná taxa vyššia. Vyššie taxy môžu platiť pre cudzincov, o ktorých policajti vedia, že nie sú bez groša.

Najvážnejší problém okrem nehody predstavuje pre vodičov na Ukrajine alkohol. Polícia má právo odobrať vodičské oprávnenie, spíše protokol a auto môže dočasne skončiť na policajnom parkovisku. Aj tieto prípady údajne riešia peniaze, ale "záchrana" stojí až 100 dolárov a výsledok je neistý. Protikorupčný program totiž umožňuje nadriadeným, aby tieto prípady dodatočne kontrolovali. Súčasťou boja s korupciou sú aj "horúce" linky pre vodičov, na ktorých sa môžu informovať či sťažovať. V Zakarpatskej oblasti platí číslo +38-03122-32286, centrála v Kyjeve má číslo +38-044-2724659.

Na Ukrajine je stále mnoho paradoxov, ale v ostatných rokoch vidieť snahu o zmenu, zlepšenie dopravného značenia, aj výstavbu nových kvalitných ciest. Príjemne prekvapí nová komunikácia z Užhorodu cez Karpaty smerom do západoukrajinského Ľvova.

Po prekročení východnej hranice sa našinec často stretne so zvláštnym, ale jednoduchým pravidlom silnejšieho, väčšieho a drahšieho auta. V dôsledku toho si prednosť na ceste doslova vynúti rýchlejšie auto, dymiaci nákladniak bez smeroviek aj drahý luxusný džíp za milióny.

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) dem

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 867
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 707
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 513
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 142
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 813
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 619
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 516
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 320
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 469
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan nasadil v závere skvelý šprint a dosiahol prvé víťazstvo v roku

Slovák vyhral druhú klasiku sezóny. Na Kuurne - Brusel - Kuurne uspel v šprinte päťčlenného úniku.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Cesta do predných línií v boji proti Islamskému štátu

Niektoré mestá vojna nezasiahla, iné sa z nej nevedia spamätať.

Iránsky exprezident napísal list Trumpovi, kritizoval zásahy USA vo svete

Mahmúd Ahmadínežád v liste tiež spomína nadvládu Spojených štátov v OSN.

Slováci žijúci v Maďarsku majú obavy, že ich škôl bude menej

Pomôcť by mohlo doškoľovanie učiteľov aj posielanie hosťujúcich učiteľov zo Slovenska.

Británia čelí najväčšej hrozbe terorizmu od 70. rokov, uviedol vedúci úradu Hill

Hrozba útokov inšpirovaných Islamským štátom je podľa Hilla pretrvávajúce nebezpečenstvo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop