Poliaci jazdia príliš rýchlo

Varšava 26. júna (TASR) Na cestách autom po Poľsku si treba dať pozor najmä na dve veci. Po prvé, Poliaci takmer nikdy nedodržiavajú rýchlosť. A po druhé, ...

Varšava 26. júna (TASR) Na cestách autom po Poľsku si treba dať pozor najmä na dve veci. Po prvé, Poliaci takmer nikdy nedodržiavajú rýchlosť. A po druhé, nepoznajú systém "zipsu" teda že ak sa dva pruhy zbiehajú do jedného, auto z hlavného pruhu púšťa jedno auto z vedľajšieho.

Pokiaľ ide o prvý bod a poľské cesty obmedzení rýchlosti je tam neúrekom. Ale takmer nikto to nedodržiava. V prípade rýchlosti či agresivity pri šoférovaní sú najhorší vodiči v autách s ŠPZ začínajúcou sa na W (Varšava a okolie), PO (Poznaň), a aj KR (Krakov). Poľská polícia robí čo môže, aby obmedzila príliš rýchle jazdenie a bravúru vodičov, čo spôsobuje každoročne niekoľko desiatok smrteľných obetí autohavárií.

Na mnohých cestách možno natrafiť na atrapy makety modro-bielych policajných áut. Sú pri cestách pre výstrahu, ako prevencia, ale spomaliť môžu možno len cudzincov, alebo Poliakov, ktorí daný úsek nepoznajú.

Ďalšou stratégiou je umiestňovanie pred miestami s najvyšším počtom dopravných nehôd obrovských žltých tabúľ s nápisom: Čierny bod, a s údajmi o počte mŕtvych či zranených, ktorí na onom mieste zahynuli. Lenže takisto to nepomáha.

Aká je procedúra, ak polícia prichytí nedisciplinovaného vodiča napríklad pri nedodržaní povolenej rýchlosti? Poliakom pokutu na mieste, v hotovosti, dať nesmú, to je preventívne opatrenie proti korupcii a úplatkom. Musia vypísať blok s adresou vodiča, hodinu a miesto udalosti, ako aj sumu. Tieto údaje sa spracúvajú na komisariáte a vodič dostane vyzvanie na zaplatenie pokuty poštou. Inak je to v prípade cudzinca: Ten platí v hotovosti, pretože naháňať ho po Európe či vo svete by bolo príliš namáhavé.... Stáva sa, že poľskí policajti prijmú úplatok. Vtedy sa však peniaze nedávajú "z rúčky do rúčky", ale policajti požiadajú, aby bola požadovaná bankovka vložená napríklad do pasu a týmto spôsobom odovzdaná.

Pozor si treba dať pri strate či krádeži ŠPZ. Niektoré mafiánske skupiny ŠPZ kradnú. Využívajú ich potom na pašovanie ukradnutých áut, alebo, čo je častejší prípad, namontujú ukradnutú ŠPZ na auto, s ktorým natankujú na benzínovej pumpe palivo a utečú bez zaplatenia. Keďže na pumpách sú kamery, registrujúce aj ŠPZ, môže sa stať, že polícia na základe záznamu z kamier stíha za nezaplatenie benzínu toho nepravého obeť krádeže ŠPZ. V každom prípade treba stratu či krádež ŠPZ nahlásiť okamžite na polícii, aby sa vodič vyhol problémom.

Pokiaľ ide o slovenských vodičov, ktorým by v Poľsku náhodou ŠPZ ukradli, okrem nahlásenia na poľskej polícii odporúčam nahlásiť stratu či krádež opäť, ešte raz aj na Slovensku. Poľskí policajti (vlastná skúsenosť!) totiž ukradnutú cudziu značku dajú do pátrania v Poľsku, ale nie vždy o tom informujú aj orgány v domovskej krajine poškodeného.

Veľký pozor si treba dávať tiež pri tzv. "predbiehaniu na tretieho", čo je v Poľsku pomerne časté. Znamená to, že ak jedno auto predbieha iné, pomalšie auto, tretie (najrýchlejšie) auto predbieha obe autá. A tak sa všetky tri automobily v istom momente ocitnú v jednej rovine, z toho dve autá sú v protismere.

V Poľsku je zvykom uhnúť rýchlejšiemu vodičovi na krajnicu (v prípade, ak je dosť široká). Odporúčam zachovať tento zvyk. Ak vás niekto chce predbehnúť a krajnica je voľná, radšej mu uhnite, inak sa na vás nalepí a pri náhlom zabrzdení môže dôjsť k zrážke.

V žiadnom prípade však neuhýbajte na krajnicu v noci, ak je tma! Po poľských cestách (bez chodníkov) jazdí dosť neosvetlených cyklistov, môžu tam byť chodci, alebo konské záprahy, a potme ich naozaj nevidno, takže veľký pozor! V žiadnom prípade sa netreba nechať vyprovokovať či zastrašiť agresívnym "lepiacim" sa autom za vami.

V Poľsku bývalo zvykom zablikať čiže dať znamenie protiidúcim, že niekde v smere ich cesty stojí dopravná hliadka. Dnes sa tento zvyk akosi vytratil. Zrejme preto, že veľa vodičov začalo používať špeciálne rádiá, či skôr vysielačky, prostredníctvom ktorých sa navzájom informujú o tom, kde stojí dopravná hliadka a kde sa "meria". Najlacnejšie takéto rádio stojí približne 300 zlotých (takmer 3000 Sk).

Populárne je tiež predávanie tzv. antiradarov pri poľských cestách možno často zbadať odstavené auto s tabuľou Antyradary. Takto sa dá kúpiť zariadenie, ktoré by malo vodičovi včas signalizovať, že pred ním je hliadka s tzv. pištoľou (ručný radar, ktorý policajt drží v ruke a zameria ním rýchlosť prechádzajúceho auta), alebo stacionárny radar. Podľa výskumu istého súkromného rádia však antiradary fungujú skôr v prípade, ak radar zameria vodiča idúceho pred vami.

Na dopravný servis v rádiách sa spoľahnúť nedá. Poľské rádiá informujú o zápchach či nehodách, alebo rekonštrukciách ciest, ktoré sťažujú dopravu. Zrejme jediná rozhlasová stanica, ktorá informuje aj o hliadkach a miestach, kde sa meria rýchlosť, je varšavské Antyradio.

V každom prípade, počas dovolenkovej sezóny sú dopravné policajné hliadky posilnené. V ostatnom čase sa mimoriadna pozornosť venuje alkoholu za volantom. Alkohol je príčinou veľkého množstva havárií v Poľsku a polícia vymýšľa stovky spôsobov, ako sa s opitými vodičmi za volantom porátať. Niektoré komisariáty zverejňujú mená prichytených opitých vodičov na internete, iné sa dohodli s miestnymi novinami, že zverejnia podobizne takýchto vodičov.

Dokonca sa hovorí o tom, že opitým vodičom sa budú autá konfiškovať. Túto myšlienku podporuje sám minister spravodlivosti Zbigniew Ziobro. Pritom tak ako na Slovensku, aj v Poľsku platí pravidlo vodičovi pod vplyvom alkoholu sa automaticky odoberá vodičský preukaz!

(spolupracovníčka TASR Zuzana Kohútková) žab

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 867
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 682
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 123
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 330
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 056
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 042
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 566
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 559
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 077
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 658

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.