Claudia Schifferová robí reklamu svojej krajine. V Británii. Pred nadchádzajúcimi majstrovstvami sveta sa snažia šíriť pozitívny dojem o Nemecku aj supermodelky, aj obchodníci, aj umelci. FOTO - TASR/EPA |
Cestujúcich v londýnskom metre nepochybne zaujmú plagáty s modelkou Claudiou Shifferovou, zahalenou do nemeckej vlajky. Vedľa nej je nápis: Investujte v Nemecku, chlapci.
Jej kolegyňa Heidi Klumová zasa pre obálku britského časopisu pózovala nahá a mala len topánky v britských a nemeckých farbách.
Pred nadchádzajúcimi majstrovstvami sveta vo futbale sa Nemecko prezentuje v Británii z tej najkrajšej stránky, napísala k tomu agentúra DPA. Obraz Nemcov na Britských ostrovoch je taký pozitívny ako nikdy v dejinách.
"Pokrok vďaka futbalu," znie titulok v londýnskom denníku Times, podľa ktorého sa Nemecku šesť desaťročí po skončení druhej svetovej vojny podarilo definitívne zbaviť negatívnej nálepky a vytvoriť nový, oveľa prívetivejší medzinárodný imidž.
Claudia Schifferová neváhala s účasťou na tom projekte ani chvíľu. "Je načase vymazať zo sveta všetky klišé, ktoré o Nemecku panujú," povedala v Londýne žijúca modelka v rozhovore pre Times. "Mali by sme ukázať, že Nemci majú skutočne zmysel pre humor a kreatívne schopnosti."
Na kampani sa podieľa aj vyhlásený obchodný dom Harrods. Výklady obchodu v luxusnej londýnskej štvrti Knightsbridge zdobia najreprezentatívnejšie nemecké produkty.
Akcia pod názvom Nemecký dizajn predstavuje výrobky takých spoločností ako Maybach, Boss, Glashütte, Escada, DaimlerChrysler alebo Lagerfeld.
Harrods sa dokonca pokúša priblížiť Nemecko Britom prostredníctvom pochutín. V jeho lahôdkarstve možno ochutnať napríklad nemecké oškvarky, milovníci vína môžu skúsiť niekoľko ľahkých rizlingov z nemeckého vinárstva.
"Raz a navždy tu ukazujeme, že Nemecko je skutočne nadovšetko," píše sa v brožúrke obchodného domu.
S podobnými narážkami na nedávnu minulosť sa môžu Nemci na ostrovoch stretnúť pomerne často. Komentátor denníka Times im však radí, aby ich nebrali vážne.
Tým sa riadi aj nemecký kabaretný komik Henning Wehn, ktorý je v Londýne veľmi populárny. Keď mu hostinský v jeho obľúbenej reštaurácii ponúka pivo so slovami: "Jedna pinta pre môjho Vodcu," prijíma to s úsmevom.
Sám s obľubou zaraďuje podobné klišé o Nemcoch do svojich vystúpení a ukazuje tak Britom, akí sú Nemci v skutočnosti. "Môj dedko zomrel v koncentračnom tábore," prezrádza divákom niečo z rodinnej minulosti. "Spadol zo strážnej veže," sarkasticky dodáva.
Nový obraz Nemecka môže byť sklamaním pre všetkých Britov, ktorí ich stále považujú za "zakuklených nacistov" a chcú im to aj počas nadchádzajúceho šampionátu pripomenúť. Pre týchto "fanúšikov" budú na britských letiskách pripravené kontajnery, kam budú musieť odložiť všetky predmety pripomínajúce nacistickú éru.
Na internete sa už objavili ponuky nalepovania Hitlerových fúzov alebo napodobenín prílb wermachtu s nápisom "Do útoku". (čtk, dpa)