BRATISLAVA 5. júna (SITA) - České aerolinie (ČSA) ukončili minulý rok so stratou po zdanení vo výške 496 mil. CZK. "Negatívny vplyv na hospodárenie ČSA v roku 2005 malo zvyšovanie cien ropy, náklady spojené s operatívnym lízingom lietadiel, zvýšenie mzdových prostriedkov, nedostatočná reštrukturalizácia a zlé obchodné rozhodnutia," konštatovala hovorkyňa prepravcu Janka Víšková. Manažment spoločnosti sa tak v rámci stratégie na roky 2006 až 2008 chce zamerať na zvýšenie výnosov a zníženie prevádzkových nákladov ČSA.
Celkové prevádzkové výnosy ČSA vzrástli vlani medziročne o 12 % na 22,4 mld. CZK. Najväčší, viac ako 88-percentný, podiel na tom mala preprava osôb, zvyšok pripadol na predaj tovaru, údržbu lietadiel, odbavenia cestujúcich a catering. Celkové prevádzkové náklady sa oproti roku 2004 zvýšili o 21,4 % na 23,4 mld. CZK. "Najviac vzrástli náklady na nákup paliva," vysvetlili Víšková. Vzrástla aj spotreba materiálu práve kvôli rastu cien ropy medziročne o 45 %, zvýšili sa aj položky opravy a údržba o 500 mil. CZK, náklady na operatívny lízing o 600 mil. CZK a mzdové náklady vzrástli o 700 mil. CZK.
V minulom roku však český národný prepravca evidoval rekordný počet pasažierov, ktorý medziročne vzrástol o 20 % na viac ako 5,2 mil. osôb. "Podiel ČSA na pražskom letisku sa tak zvýšil medziročne zo 44,8 % na 48,4 %," dodala Víšková. Tento nárast pasažierov sa však podľa prezidenta ČSA Radomíra Lašáka dosiahol za cenu neúmerne vysokých nákladov. "Hospodársky výsledok za rok 2005 je dôsledkom nerovnováhy medzi výnosmi a nákladmi spoločnosti. Tento problém má pritom pôvod už v roku 2003, kedy sa rozhodlo o skokovom navýšení počtu lietadiel o 45 %, čím síce vzrástla prepravná kapacita o 59 %, ale spoločnosť na to nebola obchodne pripravená," vysvetlil Lašák.
Český národný prepravca je od roku 2001 členom leteckej aliancie Sky Team. V súčasnosti česká spoločnosť ponúka prostredníctvom 50 lietadiel spojenia do 113 destinácií v 47 krajinách sveta.