Londýn 5. júna (TASR) - Nedostatočné krízové plánovanie a zlyhanie komunikácie poznačili reakciu pohotovostných služieb na vlaňajšie bombové útoky v londýnskej verejnej doprave. Uvádza to správa londýnskeho mestského zastupiteľstva, ktorú zverejnili dnes po polročnom vyšetrovaní.
Štyria samovražední útočníci zabili 7. júla 2005 v troch súpravách metra a jednom autobuse 52 cestujúcich. Zranenia utrpelo približne 700 ľudí. Najzávažnejším nedostatkom podľa správy bolo nevyhovujúce plánovanie starostlivosti o ľudí, ktorí prežili a boli traumatizovaní.
Niektorí záchranári sa spoliehali na vysielačky, ktoré nefungovali v metre, iným zlyhali mobilné telefóny. Zmätok v komunikácii viedol k tomu, že na správne miesta sa nedostal správny počet sanitiek a potrebného vybavenia, ako aj k neskorému prevezenie časti zranených do nemocníc.
"Je neprijateľné, že pohotovostné služby, s výnimkou Britskej dopravnej polície, stále nie sú schopné komunikovať v metre," píše sa v 700-stranovej správe.
Richard Barnes, predseda komisie, ktorá správu vypracovala, vyzdvihol prácu "neuveriteľne statočných" policajtov, hasičov a zdravotníkov po útokoch. Zo zlyhania ich komunikácie sa však podľa neho treba poučiť.
Prehnané spoliehanie sa na mobilné telefóny sa ukázalo po tom, ako polícia vo finančnej štvrti (City of London) nariadila dočasné zastavenie prevádzky časti mobilnej siete bez toho, aby sa spojila s vedúcimi pohotovostných tímov.
"Niekto 7. júla skutočne konal mimo veliacej štruktúry a to nemuselo byť nevyhnutne prospešné," povedal Barnes pre BBC. Ďalšou významnou chybou podľa neho bolo nezriadenie centrálneho miesta, kde by zhromažďovali ľudí, ktorí prežili, poskytli im pomoc a vypočuli ich.
Starosta Londýna Ken Livingstone uviedol, že pohotovostná reakcia na útoky "fungovala prakticky perfektne", svedkovia však počas vyšetrovania zastupiteľstva odhalili vážne nedostatky. Britskí predstavitelia varovali, že ďalší útok v metropole je takmer istý.