FISCHLER: Nevytvárajte falošné očakávania medzi poľnohospodármi
BRATISLAVA 19. marca (SITA) - Vo vystúpení na schôdzke ministrov poľnohospodárstva členských krajín Európskej únie a 13 kandidátskych štátov v Bruseli v utorok, komisár Európskej komisie pre poľnohospodárstvo, vidiecky rozvoj a rybolov Franz Fischler vyzv
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
al obidve strany, aby boli realistické v procese negociácií. "Najmä kandidátske štáty by mali vnímať svoj negociačný prístup realisticky. Zásadná dôležitosť spočíva v tom, aby ste nevytvárali falošné očakávania medzi poľnohospodármi. Neustále vyžadovanie stopercentných priamych platieb nebude stratégiou, ktorá zvíťazí. Pozrite sa na celý balík, ktorý je veľmi veľkorysý. Myslím si, že je načase začať zdôrazňovať pozitíva. Je jasné, že negociačné hranice sú obmedzené. Niektoré krajiny to pochopili, ale som znepokojený konfrontačnými vyhláseniami z iných," uviedol Fischler. Komisár prezentoval "desať dobrých dôvodov" v prospech stratégie rozšírenia komisie, ktorá predpokladá masívnu podporu vidieckeho rozvoja, aj keď priame platby budú odstupňované na obdobie desiatich rokov. "Nová štúdia jasne ukazuje, že integrácia nových členských štátov v rámci spoločnej poľnohospodárskej politike (CAP) sa veľmi pravdepodobne stane úspešnou cestou. Príjmová situácia farmárov z nových členských krajín sa významne zlepší," zdôraznil.
Komisár Fischler menoval desať dobrých dôvodov v prospech návrhu komisie: Po prvé, členstvo v EÚ významne zlepší vyhliadky pre farmárov v kandidátskych krajinách bez vytvárania väčších trhových nevyvážeností pre rozšírenú úniu. Po druhé podľa Fischlera šance pre farmárov v kandidátskych štátoch mimo EÚ sú slabé, najmä pokiaľ ide o hovädzie mäso a mliečne výrobky. Ďalej, návrh komisie znamená masívnu podporu procesu reštrukturalizácie. Programy vidieckeho rozvoja spoločne so štrukturálnou podporou budú významnou príležitosťou pre poľnohospodárov v kandidátskych štátoch zlepšiť ich príjmovú situáciu. Po štvrté, navrhovaná nižšia úroveň priamych platieb (25 percent v roku 2004) počas desaťročného prechodného obdobia stále zaisťuje, že všetky kandidátske krajiny budú mať pozitívnu skúsenosť s príjmovým efektom v dôsledku rozšírenia. Komisia však považuje túto úroveň priamej podpory za potrebnú, pretože bude znamenať stabilizáciu príjmov bez ohrozenia procesu reštrukturalizácie. Po piate, priame platby budú viesť k veľmi silným príjmovým efektom bez ohrozovania motivácie reštrukturalizovať trh práce a vytvárania sociálnych deformácií a nerovností. Návrh komisie počíta aj s faktom, že je veľká rôznorodosť v poľnohospodárskych sektoroch v kandidátskych krajinách. Preto navrhuje balíček s mnohými možnosťami, ktoré by vyhovovali potrebám kandidátskych štátov, ako je možnosť zaviesť priame platby vo podobe zjednodušenej schémy, možnosť doplniť národné priame platby na predvstupovú úroveň a posilniť balíček určený na vidiecky rozvoj. Po siedme, zjednodušená schéma pre priame platby ponúka novým členom možnosť odľahčiť administratívnu záťaž v skorších rokoch. Implementácia politiky vidieckeho rozvoja bude uľahčená faktom, že bude stavať na skúsenostiach z predvstupového programu SAPARD. Po ôsme, balíček je vyvážený a zaisťuje, že výhody členstva pocítia všetky poľnohospodárske obce v kandidátskych krajinách. Po deviate, stopercentné priame platby by boli kontraproduktívne, aj keď ich vplyv by bol rozdielny v kandidátskych štátoch. Mohli by viesť k negatívnym efektom na pozemkovom trhu a v rovnováhe produkcie plodín, k oslabeniu motivácie reštrukturalizovať smerom k európskym štandardom, k spomaleniu pracovnej reštrukturalizácie, k možným príjmovým disparitám a sociálnym deformáciám na vidieku. Desiatym bodom je, že návrhy sú plne kompatibilné s cestovnou mapou pre rozšírenie a s berlínskym finančným výhľadom.
Európska komisia 30. januára preložila svoju stratégiu týkajúcu sa negociácií o poľnohospodárstve: priame platby roľníkom a úroveň výrobných kvót pre nové členské krajiny po ich vstupe v roku 2004. Na uľahčenie problémov prechodu vo vidieckych oblastiach a na povzbudenie potrebnej reštrukturalizácie v poľnohospodárskych sektoroch nových členských štátov EK navrhla posilniť finančnú podporu prostredníctvom politiky vidieckeho rozvoja. Okamžité zavedenie stopercentných priamych platieb by viedlo k zmrazeniu existujúcich štruktúr a zastaveniu modernizácie, komisia preto uprednostňuje postupné zavedenie priamych platieb počas prechodného obdobia desiatich rokov - pre roky 2004, 2005, 2006 budú priame platby predstavovať 25, 30 a 35 percent, pričom sto percent dosiahnu v roku 2013. Podľa návrhu táto pomoc bude môcť byť doplnená o štátne príspevky. Nové členské štáty však budú mať plný a okamžitý prístup k opatreniam na trhu v rámci CAP. S cieľom zaistiť jednoduchosť a adekvátnu kontrolu od prvého dňa komisia navrhla zjednodušený systém priamych platieb pre prvé tri roky, s možnosťou predĺženia o ďalšie dva roky. Nové členské štáty budú mať možnosť poskytnutia priamych platieb vo forme plošných platieb. Komisia takisto navrhuje určiť výrobné kvóty na cukor a mlieko v podstate na báze priemernej produkcie v rokoch 1995 až 1999.