Viedeň 26. mája (TASR) - Nízkonákladová letecká spoločnosť SkyEurope, ktorá je kótovaná na burzách vo Viedni a Varšave, sa v 1. polroku obchodného roka 2005/06 dostala hlbšie do červených čísiel. Naďalej však pevne trvá na cieli, ktorá si stanovila - v roku 2007 po prvý raz dosiahnuť zisk EBIT, zdôraznili obidvaja členovia predstavenstva Christian Mandl a Erhard Schmidt na dnešnej tlačovej konferencii bilancujúcej polrok. Počet cestujúcich sa za polrok zvýšil o 53 % na 866 843. V medziročnom porovnaní sa ich počet zvýšil o 52,8 %, keďže v prvom kvartáli uplynulého finančného roka prepravila spoločnosť 567 410 ľudí. Vyťaženosť lietadiel pritom medziročne vzrástla o 2,1 percentuálneho bodu na 68,4 %. "Pozitívne sa na vyťaženosti prejavili priaznivé trhové podmienky spolu s rozšírovaním kapacity a siete prepravcu," vysvetlila firma s tým, že v Prahe otvorila vo februári svoju už piatu základňu. V prvom polroku pridal prepravca 17 nových spojení
Za celý rok 2005/06 očakáva spoločnosť 2,5 milióna pasažierov a obrat minimálne 170 miliónov EUR, v prepočte 6,442 miliardy SKK, ako aj zlepšený, no naďalej negatívny výsledok. Pritom v obchodnom roku 2004/05 prepravila 1,7 milióna cestujúcich a dosiahla obrat 112,7 milióna EUR a stratu EBIT 31,4 milióna EUR.
V 1. polroku 2005/06 (od októbra do marca) zvýšila letecká spoločnosť stratu EBIT z 21,9 na 34,4 milióna EUR, pričom jednorazové mimoriadne položky, ktoré vznikli zmenou tarifného modelu, zaťažili EBIT dodatočnými 8,3 milióna EUR. Strata koncernu sa zvýšila z 18,9 na 33,7 milióna EUR. Vlastný kapitál predstavoval na konci marca iba 0,2 milióna EUR, pričom na konci septembra mal hodnotu 33,8 milióna EUR. Záväzky sa zvýšili zo 49,8 milióna EUR na konci septembra na 70,9 milióna EUR v marci. Podnikové výnosy naproti tomu stúpli o 40 % na 51,2 milióna EUR. Kapacita sedadiel vzrástla o 43,8 %. Aerolinky v súčasnosti lietajú na 70 linkách do 37 destinácií v 19 európskych krajinách.
Vyššiu stratu odôvodňujú Mandl a Schmidt slabšou zimnou sezónou, vyššími investíciami do nových lietadiel a rozširovaním kapacít. K zníženiu nákladov majú prispieť aj nové "efektívnejšie" lietadlá, ktoré podľa Mandla majú o 12 % nižšiu spotrebu pohonných látok. V 1. polroku 2005/06 pripadlo na letecký benzín z celkových nákladov 26 %, kým v rovnakom období minulého roka to bolo 21 %. Po vybudovaní 5 základní - Bratislava, Budapešť, Varšava, Krakov a Praha - plánuje SkyEurope ďalšiu expanziu v Bulharsku, Rumunsku, Chorvátsku, Čiernej Hore, na Ukrajine a v Rusku. Pôjde o organický rast, sú však možné aj menšie akvizície. Letecká doprava vo východnej Európe má veľký potenciál rastu z dôvodu málo vybudovanej pozemnej infraštruktúry železníc a ciest, okrem toho je tam slabá konkurencia, konštatoval Mandl. Západoeurópania nastúpia ročne 2,2-krát do lietadla, východoeurópania len 0,3-krát, teda šesťkrát menej.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.