Snímka z očakávanej premiéry filmu Mária Antoinetta. Francúzov nenadchla. FOTO - REUTERS |
Mária Antoinetta, jeden z najviac očakávaných filmov na filmovom festivale v Cannes, mala v stredu ešte mrazivejšie prijatie ako Da Viciho kód minulý týždeň.
Na konci premiérovej novinárskej projekcie životopisného filmu o známej francúzskej kráľovnej sa ozýval piskot. Americká režisérka Sofia Coppolová priznala, že je z reakcií publika sklamaná.
"Dávam ale pred vlažnou reakciou prednosť tomu, keď sa film páči veľmi, alebo vôbec nie," tvrdila na následnej tlačovej konferencii.
Máriu Antoinettu stvárnila Kirsten Dunstová. Film, ktorý sa sčasti točil vo Versailles, ukazuje poslednú francúzsku kráľovnu ako dospievajúce dievča, vytrhnuté z jej viedenského prostredia a vydané napospas dvoru a jeho pre ňu neznámeho protokolu.
Jej plachý a smiešny manžel Ľudovít XVI. ju zanedbáva, dvor na ňu tlačí, aby porodila dediča, hoci manželstvo dovtedy nebolo naplnené. Kráľovná nachádza rozptýlenie v oslavách a výstrelkoch, vlastných jej mladosti, rada sa dáva česať a nakupuje.
Snímek podľa agentúry AFP odráža aj súčasnoť, znie v ňom napríklad rock. Coppolová si zvolila večnú tému: prechod z dospievania do dospelosti.
Film je vlastne akousi syntézou jej predchádzajúcich snímok Smrť panien a Stratené v preklade. Časť divákov ale podľa agentúry tvrdila, že Mária Antoinetta nie je taká kvalitná. "Je to možno film, ale nie je to história," povedal Dave Calhoun, kritik britského týždenníka Time Out.
Kritikovi amerického časopisu Hollywood Report Kirkovi Honeycuttovi sa snímka, naopak, páčila. "Je to dobré súčasné videnie (kráľovnej), ktoré jej nepochopenú osobu poľudšťuje," povedal.
Napríklad francúzsky herec Alain Delon už v prípravách odmietol ponuku režisérky Sofie Coppolovej, aby v jej filme stvárnil postavu Ľudovíta XVI. Tridsaťjedenročná úspešná dcéra slávneho otca Francisa Forda Coppolu to sama prezradila pre francúzske bezplatne distribuované periodikum Metro.
Podľa jej slov zdôvodnil Alain Delon svoj odmietavý postoj konštatovaním, že americká režisérka by sa nemala ujať réžie príbehu z francúzskej histórie.
Denník Le Parisien tému uzatvoril, že atmosféra na novinárskej premiére Márie Antoinetty bola "niečo medzi vlažnosťou a chladom". Ani potlesk a piskot vraj neboli presvedčivé a "v Cannes je nevýraznosť vražedná". (čtk, tasr)