Kuchyňa 23. mája (TASR) - Slovensko by malo podľa ministra obrany Martina Fedora vzhľadom k limitovaných zdrojom riešiť nedostatok prepravných leteckých kapacít v súčinnosti s iným krajinami, ktoré majú podobný problém.
Potrebám slovenských ozbrojených síl na dopravné letectvo sa najviac približujú tri typy lietadiel C-130J-30 Hercules, C-27J Spartan a Casa C-295. Ich dodávateľmi sú spoločnosti Lockheed Martin, Alenia Aeronautica a EADS Casa. Dnes sa na letisku v Kuchyni začala prezentácia týchto firiem.
Existuje podľa ministra sedem možných spôsobov, ako riešiť problém s leteckou prepravou, rozhodnúť o jednom z nich by mala nová vláda a nový minister obrany. "Osobne by som odporúčal ďalšej vláde, aby sme sa stále viac snažili skoordinovať naše úsilie so spojencami v rámci NATO či už na multilaterálnej alebo bilaterálnej úrovni," povedal Fedor. Ministerstvo obrany už začalo rozhovory so všetkými okolitými štátmi, ktoré sú súčasťou aliancie, najviac pokročili rozhovory s ČR.
Fedor sa preto prikláňa k spoločnému nákupu alebo leasingu dopravných lietadiel, prípadne spoločnému zmluvnému zabezpečeniu prepravných kapacít. Ďalšou možnosťou je koordinované obstaranie dopravných lietadiel, kedy sa dva alebo viac štátov dohodnú, že jeden nakúpi prepravné kapacity s nižšou hmotnosťou, ďalší s vyššou a budú si ich vymieňať. Ide podľa ministra o riešenia nie typické pre súčasnú dobu, avšak veľmi perspektívne a šetriace peniaze. "Či to už bude obstaranie nového lietadla ako takého, alebo to bude spoločné obstaranie niektorých podporných služieb, logistiky, servisných služieb, zabezpečenia výcviku pilotov, opravárenských kapacít, to už bude téma na ďalšie rozhovory," poznamenal.
Samostatný nákup by bol podľa ministra síce jeden z najjednoduchších, ale zároveň najdrahších riešení. V prípade leasingu by sa cena lietadiel mohla zvýšiť až o tretinu, náklady by sa však rozložili na viac rokov, dodal šéf rezortu. Ako ďalšie možnosti rezort vyšpecifikoval nákup prepravnej kapacity od komerčných prepravcov, kde je však riziko, že lietadlá nebudú dostupné v prípade krízovej situácie. Ďalším variantom je tiež nákup prepravnej služby u komerčných spoločností, avšak lietadlá by boli vyčlenené v prípade potreby ozbrojených síl. Napokon je to nákup prepravnej služby s garanciou stálej dostupnosti.
Nové prepravné kapacity by mali byť k dispozícii už v roku 2009. Fedor nekonkretizoval, koľko budú stáť. Vysvetlil, že samostatný nákup by nebol zvládnuteľný len cez rozpočet rezortu obrany a vláda by musela rozhodnúť, ako k tejto problematike pristúpi. "Každá z týchto možností je nákladná, našou úlohou je však limitovať náklady," uviedol.
Kritériami výberu vhodných lietadiel boli podľa ministra dolet a tonáž, ktorú dokážu prepraviť. V roku 2009 by mala byť SR schopná prepraviť 18 až 20 tisíc ton prepravných kapacít na vzdialenosť päť tisíc kilometrov. Potrebný počet strojov by závisel od konkrétneho typu lietadla.
Ozbrojené sily chcú riešiť situáciu v dopravnom letectve po vstupe do NATO a EÚ, čím sa Slovensko prihlásilo k istým záväzkom. Súčasná situácia v dopravnom letectve je podľa Fedora nevyhovujúca a znásobila ju aj januárová havária lietadla An-24. Do budúcnosti bude totiž stále väčší dôraz kladený na expedičný charakter ozbrojených síl, ich manévrovateľnosť a prepravu.
Ministerstvo obrany zadefinovalo v rámci riešenia tohto problému požiadavky kladené na dopravné letectvo, medzi ne patria dopravné úlohy na podporu plánov použitia ozbrojených síl, nasadenie a pôsobenie pod vedením NATO a EÚ, ako i v ďalších misiách. Ďalej je to preprava ústavných a vládnych činiteľov, ktorú by chcel rezort prevziať od ministerstva vnútra, zabezpečenie výcviku ozbrojených síl doma a v zahraničí, letecká zdravotná preprava a záchranné práce. Proces na prípravy tejto expertnej štúdie realizovateľnosti prebieha už viac ako pol roka. Konkrétny typ lietadla by mali vyšpecifikovať odborníci ministerstva a experti na leteckú techniku. Strategickú prepravu veľkého množstva materiálu a ľudí na veľké vzdialenosti rieši SR zmluvami s komerčnými prepravcami a predplácaním leteckých hodín v rámci projektu NATO SALIS.