SME

SR by mala nedostatok prepravných leteckých kapacít riešiť s inými štátmi

Požiadavky a potreby slovenských ozbrojených síl na prepravné letecké kapacity spĺňajú tri typy lietadiel - Hercules, Spartan a Casa od svetových výrobcov.

Kuchyňa 23. mája (TASR) - Slovensko by malo podľa ministra obrany Martina Fedora vzhľadom k limitovaných zdrojom riešiť nedostatok prepravných leteckých kapacít v súčinnosti s iným krajinami, ktoré majú podobný problém.
Potrebám slovenských ozbrojených síl na dopravné letectvo sa najviac približujú tri typy lietadiel C-130J-30 Hercules, C-27J Spartan a Casa C-295. Ich dodávateľmi sú spoločnosti Lockheed Martin, Alenia Aeronautica a EADS Casa. Dnes sa na letisku v Kuchyni začala prezentácia týchto firiem.

Existuje podľa ministra sedem možných spôsobov, ako riešiť problém s leteckou prepravou, rozhodnúť o jednom z nich by mala nová vláda a nový minister obrany. "Osobne by som odporúčal ďalšej vláde, aby sme sa stále viac snažili skoordinovať naše úsilie so spojencami v rámci NATO či už na multilaterálnej alebo bilaterálnej úrovni," povedal Fedor. Ministerstvo obrany už začalo rozhovory so všetkými okolitými štátmi, ktoré sú súčasťou aliancie, najviac pokročili rozhovory s ČR.

Fedor sa preto prikláňa k spoločnému nákupu alebo leasingu dopravných lietadiel, prípadne spoločnému zmluvnému zabezpečeniu prepravných kapacít. Ďalšou možnosťou je koordinované obstaranie dopravných lietadiel, kedy sa dva alebo viac štátov dohodnú, že jeden nakúpi prepravné kapacity s nižšou hmotnosťou, ďalší s vyššou a budú si ich vymieňať. Ide podľa ministra o riešenia nie typické pre súčasnú dobu, avšak veľmi perspektívne a šetriace peniaze. "Či to už bude obstaranie nového lietadla ako takého, alebo to bude spoločné obstaranie niektorých podporných služieb, logistiky, servisných služieb, zabezpečenia výcviku pilotov, opravárenských kapacít, to už bude téma na ďalšie rozhovory," poznamenal.

Samostatný nákup by bol podľa ministra síce jeden z najjednoduchších, ale zároveň najdrahších riešení. V prípade leasingu by sa cena lietadiel mohla zvýšiť až o tretinu, náklady by sa však rozložili na viac rokov, dodal šéf rezortu. Ako ďalšie možnosti rezort vyšpecifikoval nákup prepravnej kapacity od komerčných prepravcov, kde je však riziko, že lietadlá nebudú dostupné v prípade krízovej situácie. Ďalším variantom je tiež nákup prepravnej služby u komerčných spoločností, avšak lietadlá by boli vyčlenené v prípade potreby ozbrojených síl. Napokon je to nákup prepravnej služby s garanciou stálej dostupnosti.

Nové prepravné kapacity by mali byť k dispozícii už v roku 2009. Fedor nekonkretizoval, koľko budú stáť. Vysvetlil, že samostatný nákup by nebol zvládnuteľný len cez rozpočet rezortu obrany a vláda by musela rozhodnúť, ako k tejto problematike pristúpi. "Každá z týchto možností je nákladná, našou úlohou je však limitovať náklady," uviedol.

Kritériami výberu vhodných lietadiel boli podľa ministra dolet a tonáž, ktorú dokážu prepraviť. V roku 2009 by mala byť SR schopná prepraviť 18 až 20 tisíc ton prepravných kapacít na vzdialenosť päť tisíc kilometrov. Potrebný počet strojov by závisel od konkrétneho typu lietadla.
Ozbrojené sily chcú riešiť situáciu v dopravnom letectve po vstupe do NATO a EÚ, čím sa Slovensko prihlásilo k istým záväzkom. Súčasná situácia v dopravnom letectve je podľa Fedora nevyhovujúca a znásobila ju aj januárová havária lietadla An-24. Do budúcnosti bude totiž stále väčší dôraz kladený na expedičný charakter ozbrojených síl, ich manévrovateľnosť a prepravu.

Ministerstvo obrany zadefinovalo v rámci riešenia tohto problému požiadavky kladené na dopravné letectvo, medzi ne patria dopravné úlohy na podporu plánov použitia ozbrojených síl, nasadenie a pôsobenie pod vedením NATO a EÚ, ako i v ďalších misiách. Ďalej je to preprava ústavných a vládnych činiteľov, ktorú by chcel rezort prevziať od ministerstva vnútra, zabezpečenie výcviku ozbrojených síl doma a v zahraničí, letecká zdravotná preprava a záchranné práce. Proces na prípravy tejto expertnej štúdie realizovateľnosti prebieha už viac ako pol roka. Konkrétny typ lietadla by mali vyšpecifikovať odborníci ministerstva a experti na leteckú techniku. Strategickú prepravu veľkého množstva materiálu a ľudí na veľké vzdialenosti rieši SR zmluvami s komerčnými prepravcami a predplácaním leteckých hodín v rámci projektu NATO SALIS.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 194
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 732
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 584
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 4 012
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 976
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 575
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 457
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Išlo o úmyselný trestný čin. Zatiaľ nikoho nezadržali.


TASR
Pápež Lev XIV.  celebruje omšu počas slávnosti Zoslania Ducha Svätého – Turíce – na Námestí sv. Petra vo Vatikáne.

V rámci sviatku Turíce vyzval ľudí, aby prekonali strach z tých, ktorí sú iní.


TASR 1
Ilustračné foto.

V roku 2021 skupina poslancov označila chov domácich zvierat za deštruktívny spoločenský problém.


TASR 1
Belgickí farmári protestujú v Bruseli

Telo matky a jej dcéry objavili hasiči v piatok ráno po požiari fary.


TASR

Sportnet

Hráči Sniny počas penaltového rozstrelu v zápase Snina - Lehota pod Vtáčnikom.

Futbalistom Sniny ostali oči pre plač.


Futbalový agent Martin Petráš.

EURO U21 je najväčšie futbalové podujatie, ktoré môže Slovensko usporiadať.


TASR
Centrálny kurt Philippa Chatriera počas zápasu Lorenzo Musetti - Carlos Alcaraz v semifinále Roland Garros 2025.

Núdzové riešenie z 80-tych rokoch 19. storočia sa ukázalo ako revolučné.


Jan Kamarád
Tréner Thomas Frank na lavičke Brentfordu.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí v nedeľu 8. júna. Sledujte minútu po minúte.


SkryťZatvoriť reklamu