Bratislava 15. mája (TASR) - Bratislavské letisko vybavilo za 1. štvrťrok 2006 takmer o 100 % viac cestujúcich ako za rovnaké obdobie minulého roka. Najväčší nápor ho však čaká v letných mesiacoch. Podľa analytikov v letnej sezóne letisko výrazne prekročí svoje kapacity.
Zatiaľ čo v roku 2000 prešlo letiskom takmer 296 000 ľudí, v roku 2005 ich už bolo 1,326 milióna. Podľa odborníkov by maximálna kapacita, pri ktorej by ešte nemalo dochádzať k meškaniu a iným nedostatkom z dôvodu neschopnosti letiska vybaviť cestujúcich, je asi 2 milióny osôb ročne, teda približne 166 000 mesačne. Už v lete minulého roka bratislavské letisko v júli prekročilo kapacitu o 12 % a v auguste o 10 %, keď ním prešlo 186 047 a ďalší mesiac 182 696 ľudí.
"Letisko je na letnú sezónu pripravené," uviedla pre TASR hovorkyňa bratislavského letiska Ivana Paulínyová s tým, že kapacita terminálu je približne 2 milióny osôb. Spresnila, že 1. júna sa bude otvárať dostavba príletovej haly, ktorá má väčšiu kapacitu než súčasná príletová hala, a vybavovanie cestujúcich je už rýchlejšie aj vďaka tomu, že na letisku funguje 18 check-in pultov. Podľa odborníkov však problémom nie je ich počet, ale nekvalifikovaný personál.
Letecké spoločnosti sú prevažne mierne optimistické. "Očakávame, že v súvislosti s nadchádzajúcou letnou sezónou je letisko dostatočne pripravené na väčší nápor cestujúcich (posilnenie check-in counters, dostatok handlingových a customer agentov)," uviedla pre TASR hovorkyňa spoločnosti SkyEurope Airlines Gabriela Horváthová.
České aerolinie (ČSA) nepredpokladajú, že by sa služby letiska v letných mesiacoch zhoršili. Očakávajú však, že "sa všetkým zainteresovaným zložkám letiska podarí skoordinovať všetky potrebné služby od odbavenia cestujúcich, pasovej kontroly až po výdaj batožiny tak, aby bola dodržaná pravidelnosť leteckej prevádzky, ktorá je jednou z priorít našej spoločnosti," konštatovala hovorkyňa ČSA Jitka Novotná.
Manažérka marketingu Slovenských aerolínií (SA) Tatiana Jonáková pripomína, že v minulom roku boli kapacity letiska obmedzené rekonštrukciou, čo, samozrejme, zhoršilo aj poskytovanie služieb. "V tomto roku očakávame mierne zlepšenie v súvislosti s rozšírením vybavovacích priestorov (počet check-in pultov). Obávame sa skôr zhoršenia služieb poskytovaných letiskom na ploche (ramp handling), v zmysle priorít letiska, kde už počas nízkej sezóny, v zime, sme zaznamenali, že niektoré letecké spoločnosti (konkrétne Ryanair) boli vybavené skôr ako naše lietadlo napriek tomu, že ich prílet bol zaznamenaný o čosi neskôr ako náš," dodala.
"Nikdy sme nemali problémy súvisiace s otázkami nedostatočnej kapacity letiska v Bratislave a ani toto leto neočakávame žiadne problémy s tým súvisiace," reagovala letecká spoločnosť Ryanair. Zvýšený nápor na letisku intenzívnejšie pociťujú cestujúci, ktorí poukazujú na nedostatočné ďalšie služby, napríklad reštauračné, keď počet bufetov, kaviarní a reštaurácií nezodpovedá množstvu vybavených pasažierov. Navyše, cestujúci s odletmi a príletmi v nočných hodinách nenájdu na letisku ani jednu nonstop prevádzku. Letecké spoločnosti majú zase problém v prípade väčšieho meškania letu. Vtedy sú totiž povinné zabezpečiť pasažierom teplú stravu. Letisko však na to nemá kapacity, preto sú letecké spoločnosti nútené buď zabezpečiť transfer do blízkeho obchodného centra, alebo doniesť odtiaľ stravu na letisko.
Letisko nemá vypracovaný ani systém kyvadlovej dopravy, upozorňujú odborníci. Tým smerom jazdí iba jedna linka mestskej hromadnej dopravy (MHD). Napr. na pražské letisko jazdí 5 denných a 2 nočné spoje MHD a využíva aj zmluvných partnerov, ako i nepravidelnú zmluvnú prepravu.
K ďalším nedostatkom bratislavského letiska podľa odborníkov patrí nedostatočná kapacita parkoviska, nedostatok schodov na nastupovanie do lietadla, čo najmä v letných mesiacoch môže spôsobiť meškanie lietadiel, nedostatočné kapacity pri prílete, ako i malý počet batožinových pásov. Nedostatočná je i kapacita východu pre vnútroštátne lety, ako aj počet autobusov prepravujúcich pasažierov na letiskovej ploche z terminálu do lietadla a späť.
Pri zohľadnení predpokladaného nárastu počtu pasažierov a tradičného nárastu dopravy v letnej sezóne odborníci očakávajú, že bratislavské letisko výrazne prekročí svoje kapacity v období od júna do septembra, pričom na hranici kapacity by sa malo pohybovať až do konca roka 2006.