FOTO |
Chýba inšpirácia? Stačí rozbiť kanvičku na čaj a nápad je tu. Takto vraj napadli architektovi Danielovi Libeskindovi neobyčajné tvary budovy Imperiálneho vojenského múzea v britskom Manchestri, ktoré pripomínajú porcelánové črepiny.
Libeskinda, jedného z najpopulárnejších moderných architektov, ktorý zajtra oslávi šesťdesiatku, najviac zviditeľnila objednávka na zástavbu Ground Zero - miesta na newyorskom Manhattane, kde stáli "dvojičky" Svetového obchodného strediska.
Libeskindov projekt Veža slobody zvíťazil predovšetkým vďaka svojej originalite a symbolike, ktorú obsahoval. Veža s výškou 1776 stôp (symbolizuje rok získania nezávislosti Spojených štátov) so špicou, ktorá má pripomínať ruku neďalekej Sochy slobody, s otvorenými záhradami na vyšších poschodiach či "svetelnou medzierkou", ktorou má slnko každého 11. septembra ráno dopadať na dve verejné námestia na pamätnom mieste.
Víťazný návrh však prešiel predovšetkým z úsporných dôvodov, niekoľkými zmenami a pôvodnú vzdušnú, zatočenú sklenenú budovu pripomína len málo. Libeskind sa preto z projektu stiahol a so súčasným architektom či investorom už údajne komunikuje len cez svojich právnikov.
Libeskind bol svetoznámym architektom už pred vznikom Veže slobody. Medzi jeho projekty patria napríklad Židovské múzeum v San Franciscu, Mestské múzeum v Osnabrücku, nové krídlo múzea kráľovnej Viktorie a princa Alberta v Londýne, či prístavby k múzeám v Denveri a Toronte. Naozajstným triumfom sa stal projekt Židovského múzea v Berlíne, ktorý z neho razom urobil hviezdu. Stavba sprístupnená v roku 2001 má pôdorys, ktorý pripomína roztrieštenú Davidovu hviezdu či blesk. Oplechovaný objekt je akoby rozdrásaný ostrými hrotmi nepravidelných os, okien, koridorov, sklonených poschodí a studených priestorov, ktoré v ľuďoch vzbudzujú pocit osamelosti, dezorientácie a - čo je asi najdôležitejšie - straty. Libeskind tu neváhal použiť i železničné koľajnice, ako spomienku transportov smrti. Múzeum podľa neho nemá zanechávať len depresívne pocity, má byť aj nádejou do budúcna.
Nedávno sa Libeskind presadil v projekte revitalizácie mestského výstaviska v talianskom Miláne, ktorý je označovaný za jeden z najvýznamnejších v súčasnej Európe. Libeskind uspel so 170 metrov vysokou budovou v tvare plachty. Rovnaký tvar by mal mať aj 192 metrov vysoký mrakodrap, ktorý navrhol pre centrum Varšavy. Libeskind patrí medzi architektov, čo dostali výzvu, aby navrhli budovu kasína v Singapure. To sa má stať novou dominantou a symbolom krajiny. Medzi jeho zatiaľ nerealizované projekty patrí aj budova múzea Salvadora Dalího (alebo výtvarného umenia), ktorú pred dvomi rokmi predstavil v Prahe.
Libeskind sa narodil 12. mája 1946 v poľskej Lodži v rodine, ktorá prežila holokaust. V roku 1957 odišiel s rodičmi do Izraela, po troch rokoch sa všetci presídlili do New Yorku. Libeskind pôvodne študoval hudbu a privyrábal si hraním po baroch. V roku 1970 ukončil známu školu Cooper Union for the Advancement of Science and Art v New Yorku. Po štúdiách v Essexe a Londýne, kde sa začali rozvíjať dekonštruktivistické tendencie, si splnil sen a založil ateliér v Miláne.
Libeskind, ktorý žije v Berlíne, prednášal na niekoľkých univerzitách v Severnej Amerike, Európe i Japonsku a je držiteľom viacerých ocenení a čestných doktorátov. Je otcom troch detí. Veľmi dôležitého partnera má vo svojej manželke Nine, ktorá pre architektonické štúdio zabezpečuje externé vzťahy. (čtk)
Daniel Libeskind bol po svete známy už predtým, ako zvíťazil v súťaži o zastavanie plochy, na ktorej pred teroristickým i útokmi z 11. septembra 2001 stáli dvojičky. FOTO - AP A REUTERS JEHO NÁVRH (vizuálizácia vpravo) |
Pamätník obetiam 11. septembra. Autorom je tiež Libeskind. FOTO - SITA |