Príklopový železný vetrák škrípe v kúte miestnosti bez okien a ponúka len malú úľavu v dusnom priestore. Vzduch je ťažký nepríjemným pachom prepáleného oleja, smažiaceho sa jedla a dymu z panvíc so žeravým uhlím, s ktorými postávajú predavači dolu na ulici v južnej časti Dillí.
Na prekrížených nohách s unavenými očami, ktoré sa snažia zaostriť na široký pás hodvábu, zväzuje deväťročný Chalíl jemné slučky strieborných nitiek okolo drobných krištáľových korálikov. Okolo neho je v rovnakej manufaktúre natlačená desiatka ďalších detí v tesných, drevom vymedzených kójach. Špičky prstov mnohým z nich pokrývajú hnisajúce pľuzgiere, možno z farby na hodvábe, ale skôr z kŕčovitého zvierania drobnej ihly, ktorú nepustia z ruky až šestnásť hodín denne.
Na sárí rozprestretom pred každým z detí ležia malé kopčeky jemne brúsených sklíčok - Swarovského krištáliky - dovezené z Rakúska. Neskoro popoludní sa drobné krištáliky trbliecu kaleidoskopom farieb. Za posledných pár rokov sa Swarovského krištáliky stali symbolom spoločenského postavenia a len máloktorá nevesta či svadobní hostia si môžu dovoliť nechať sa vidieť bez nich. Žiadna zo svadieb sa nezaobíde bez nevesty v sárí žiariacom tisíckami drobných, ručne prišitých krištálikov.
Daniel Swarovski, nadnárodná rakúska firma, dosiahla v roku 2005 rekordný obrat presahujúci dve miliardy dolárov. Ale na indickom subkontinente má raketový rast jeho predaja znepokojujúce dôsledky v podobe nárastu ilegálnych manufaktúr na vyšívanie sárí a rozkvitajúceho sa čierneho trhu pre napodobeniny krištálikov.
"India je jednou z najväčších svetových trhov pre Swarovského krištáliky a koráliky. Za posledné dva roky ich zisk stúpol o takmer 150 percent," hovorí Manodž Kumár Singh z charitatívnej organizácie, ktorá sa usiluje o oslobodenie detí zneužívaných v manufaktúrach ako otroci. "Ale čo vám akcie na burze nepovedia, je to, že obľúbenosť žiarivých doplnkov vytvára život v nevoľníctve, živiaci nočnú moru pre desaťtisícky detí, ktoré sú nútené ich prišívať na sárí alebo vankúšiky, alebo džínsy či pánske obleky," dodáva.
"Stačí jediný pohľad na sklenené koráliky, ktoré sem Swarovski vyváža po miliónoch, aby človek pochopil, ako sa pripevňujú na šaty. Je potrebné ich prišiť jeden po druhom ručne a musia to urobiť drobné ruky. Firma neriadi priamo manufaktúry, ale predáva stovky miliónov drobných krištálikov ľuďom, ktorí ich vlastnia. A aby to bolo ešte horšie, rastúci dopyt po Swarovskom viedol k vzniku rozsiahleho čierneho trhu, na ktorom sa predávajú falošné krištáliky a korálky pochádzajúce z Číny a Taiwanu - čo znamená len ďalšiu robotu pre detských robotníkov," hovorí Singh.
Firmu založil v roku 1892 rakúsky inžinier Daniel Swarovski a postupne sa vypracovala na vysoko cenenú značku, ktorej produkty sa dajú nájsť kdekoľvek. Na svadobnom klobúku ho mala Camilla Parker Bowlesová či na mobilnom telefóne rapper P. Diddy. Jej krištáľ sa používa v módnom priemysle, šperkárstve, interiérstve, kozmetických produktoch aj na lustroch.
V súčasnosti má firma továrne v 15 krajinách sveta a má 14 000 zamestnancov.
Swarovského popularita v Indii je výsledkom starostlivo pripravenej reklamnej kampane, ale aj dôsledkom kultúry krajiny očarenej leskom a žiarivým mihotaním na šatách, doplnkoch a dokonca aj v chrámoch a palácoch.
Swarovski spolupracuje s deviatimi najvýznamnejšími indickými módnymi návrhármi, medzi ktorých zákazníkov patria napríklad hollywoodske hviezdy. To, čo nosia ony, chcú mať aj ostatní.
Výsledkom sú desiatky a stovky manufaktúr, kde už osemročné deti prišívajú Swarovského krištáliky, flitre a korálky na látky a šaty. V jednej z výrobných dielní je desať chlapcov namačkaných v priestore, kam by sa v tejto časti Dillí normálne vošla jedna rodina. Opretí o špinavé steny či sklonení nad drevenými rámami našívajú Swarovského krištáliky na nádherne nafarbené pásy moderného, žltého a ružového hodvábu, ktoré skončí ako modelové sárí v značkových predajniach vo Veľkej Británii, kde ich cena presiahne 2000 dolárov.
"Vyrábame sárí pre obchody v starej časti Dillí, ale vyvážame ich aj do veľkej Británie, Francúzska a Ameriky," hovorí hrdo "manažér" výrobnej dielne Krišnan. "Používame naozajstné Swarovského krištáliky, žiadne napodobeniny, a po našej práci je v Európe veľký dopyt. Ku všetkým deťom sa správame dobre, kŕmime ich trikrát denne a môžu odísť, keď chcú. Nie sú to otroci," ukazuje na chlapca, ktorý vyzerá sotva na desať rokov. "Tento má pätnásť. Je dosť starý, aby mohol pracovať. A keď bude chcieť, môže odísť."
Ťažká závora na hlavnom vchode hovorí niečo iné. V tejto budove deti pracujú až šestnásť hodín denne a tiež spia narovnané medzi kotúčmi káblov spolu s majiteľovými psami. "Zaobchádzame s nimi dobre," opakuje Krišnan a rozdeľuje chlapcom obed - kúsky zemiakov plávajúcich na hladine kalného kari. (čtk)