Bratislava 4. mája (TASR) - Vznik novej leteckej akrobatickej skupiny, ktorá by pokračovala v tradícii slávnych Bielych albatrosov, je na Slovensku naďalej neistý. Na jej založenie nie sú v súčasnosti vo vzdušných silách vytvorené predpoklady - dostatok lietadiel a pilotov.
Minulý rok sa podľa veliteľa letky L-39 Leteckej základne Sliač Miroslava Lacka začalo s nácvikom vystúpení na verejnosti. Prvé neoficiálne predstavenie sa konalo počas leteckého dňa na Sliači, bola to však len ukážka zlietanosti, ktorú musia zvládnuť všetci vycvičení piloti. "Tento rok máme naplánovaný výcvik akrobatickej skupiny, ako to bude ďalej prebiehať, to už záleží na tom, aká bude situácia v letectve, koľko bude lietadiel a pilotov," uviedol dnes pred novinármi Lacko. Výcvik skupiny by podľa neho potrval minimálne tri roky.
Reklamu robili Slovensku od roku 1991 Biele albatrosy, ktoré však oficiálne 31. augusta 2004 zanikli, keď ukončila svoju činnosť Výcviková letka Vojenskej leteckej akadémie generála Milana Rastislava Štefánika v Košiciach. Bývalý člen akrobatickej skupiny Peter Fianta zastáva názor, že nová skupina by už mala niesť nový názov, keďže Biele albatrosy sú zaregistrovaná značka. Všetci členovia slávnej formácie okrem neho už odišli z armády do civilu. Akrobatická skupina je podľa Fiantu vizitkou krajiny a reprezentáciou ozbrojených síl na verejnosti. Nová skupina by mala mať minimálne šesť lietadiel, domnieva sa. "Pokiaľ sú to štyri alebo päť lietadiel, tak tú skupinu nikto nikam nepozve," poznamenal Fianta. Osobne vidí problém ani nie tak s pilotmi ako s technikou. Od marca do septembra by totiž všetky lietadlá mali byť k dispozícii len pre takúto skupinu. Lacko v tejto súvislosti vysvetlil, že jeho letka robí výcvik pre celé vzdušné sily na prúdové lietadla a nemôže vyčleniť jedno obdobie v roku len na lietanie skupiny, pretože by sa tým zastavil výcvik celých vzdušných síl.
Zástupca náčelníka štábu veliteľstva vzdušných síl Ivan Hůlek upozornil, že každá dobrá skupina, keď chce niečo dosiahnuť, cvičí minimálne päť až šesť dní v týždni a šesťčlenná skupina potrebuje na zabezpečenie svojich nácvikov minimálne sedem lietadiel. Ročne by mali piloti nalietať 150 až 200 hodín skupinového lietania, čo sú dnes podľa neho nepredstaviteľné čísla. "Dnes nemáme na to, aby sme poskytli dostatok strojov pre túto skupinu na trištvrte roka na nácviky a vystúpenia, nemáme k tomu dostatočné finančné pokrytie a v súčasnosti na to nemáme ani vycvičených pilotov," uviedol Hůlek.
Hovorca ozbrojených síl Milan Vanga pre TASR povedal, že pre armádu je v súčasnosti prvoradý výcvik pilotov a všetky prostriedky na lietanie pôjdu týmto smerom. "Samozrejme, že sa nebránime ani udržiavať tradíciu akrobatického lietania, priority sú však jasne dané," povedal Vanga. Závisí to podľa neho od zdrojových podmienok.