Lokálne súťaže.
(Autor: John Cochrane)
Veľa skupín organizuje lokálne každo-víkendové súťaže. Tento mesiac opíšem jednu, ktorú poznám najlepšie - Plachtársku Súťaž Severného Illinoisu (NISC - Northern Illinois Soaring Content).
Pre mňa to znamená, že už 13 rokov bol takmer každý jeden môj let preletom za súťažných podmienok. Je to ako pridanie dvoch regionálnych závodov každý rok.
Súťaž dáva význam a účel niektorým pekne mizerným dňom. Náš posledný tohtoročný let je skvelým príkladom. 29. október, málo slnka, chabá termika do 3000ft AGL (914m nad terénom), vietor 12-15kt (6-7,5 m/s). Takéto počasie je väčšinou receptom na sedenie doma alebo leštenie krídel. Namiesto toho sme závodili. Uleteli sme len niečo okolo 80 míľ, ale leteli sme, naučili sa pár lekcií a ďalšie si precvičili. Všetci budeme na budúci rok v ozajstnej súťaži o tento malý kúsok lepší.
V slabom počasí je väčšinou tvojou prvou myšlienkou "dnes to nemá význam tlačiť. Len sa tu okolo trošku pomotám a dám pozor, aby som nesadol do poľa" - presne tie myšlienky pred ktorými varuje George Moffat, že zastrú tvoju myseľ pri akomkoľvek lokálnom lietaní. Namiesto toho viem, že všetci ostatní idú do toho a bude lepšie, ak teraz vypadnem z tohto mizerného stúpaku, ak nechcem na výsledkovej listine vyzerať ako ozajstný blbec. Len podnet, ktorý potrebujem, aby som z tohto priemerného dňa vyžmýkal niečo užitočné!
Stále sa babreme so štruktúrou. Naposledy sme pridali hendikepy pilotom. Povedzme, že v minulom roku si získal priemerne 850 bodov pri použití zvyčajného bodovania. Tak tvoj tohtoročný hendikep je 850 a pri získaní 1000 bodov ti zostane 850 po zarátaní hendikepu.
S týmto systémom je víťazom pilot, ktorý sa najviac zlepšil. To by malo pritiahnuť nových pilotov a zabrániť zakaždým vyhrať tomu istému. Tiež je to prejav uznania k ich zručnosti. Náš prvý víťaz podľa nových pravidiel, John Harrison, lietal prelety len druhý rok. Jeho víťazstvo bolo naozaj zaslúžené, keďže jeho zlepšenie bolo značné. Bohužiaľ sa zdá, že tento rok vyhrá skúsenejší pilot, keďže väčšina nováčikov neuletela 8 letov. Zdá sa, že hendikepy pilotov ešte potrebujú isté vylepšenia.
Niekoľko otočných bodov sme stanovili ako oblasti (turn areas) s 5 míľovým rádiusom. To je extrémne obľúbené hlavne počas slabých dní. Umožňuje nám to cvičiť otáčanie áreí a je to aj veľmi pekný spôsob na cvičenie cieľových doklzov.
Za uletenie predeklarovanej úlohy dávame niekoľko percentný bonus a v poslednom čase je už väčšina našich úloh takáto. To nám umožňuje precvičiť sa v zadávaní úloh (task-setting) a viac sa cvičiť v disciplíne lietania po zadaných otočných bodoch, aj keď sú v oblasti so slabou termikou a nie len v potulovaní sa okolo pod peknými oblakmi. Taktiež je to aj zábavnejšie, ak všetci letia tú istú úlohu.
Online súťaž sa stala veľmi populárnou a je to vynikajúca príležitosť na sústredenie lietania, ak je v okolí pár podobne zmýšľajúcich pilotov. Rozhodli sme sa neprejsť na OLC bodovanie. Je to príliš odlišné od "reálnych" súťaží na ktoré trénujeme a pri jeho zameraní na vzdialenosť sa zdá, že naše časté lietanie v biednych podmienkach nemá šancu na zisk bodov.
Naša súťaž bola založená Nealom Ridenourom a Rudym Kundom začiatkom deväťdesiatych rokov a odvtedy sa rozšírila. Touto a inými cestami urobili Neal a Rudy obrovský kus práce na stimulovaní lietania preletov v oblasti Severného Illinoisu. V budúcnosti, ak sa lokálne súťaže tohto druhu budú popolárnejšie, môžme uvažovať o štandardizovaní pravidiel a organizovať ich pod záštitou SSA ako typ "subregionálnych" súťaží.
Ak na vašom letisku žiadna takáto súťaž neprebieha, tak to skúste! Je to organizačne jednoduché, je to zábavné a je to obrovská skúsenosť.
Autor: Preklad: Stanislav Uličný