EMBARGOVANÉ DO 18.00 SELČ
Viedeň 3. mája (TASR) - Rozšírená diskriminácia a negatívne stereotypy bránia integrácii rómskych detí do škôl v Európskej únii. Vlády musia vynaložiť väčšie úsilie na podporu rovnosti šancí a boj proti ich segregácii. Konštatuje to Európske monitorovacie centrum pre rasizmus a xenofóbiu (EUMC) v správe, ktorú dnes zverejnilo vo Viedni.
Vlády by mali zabezpečiť voľný prístup všetkých rómskych detí k povinnému a vyššiemu vzdelaniu a odstrániť nepotrebné administratívne prekážky pre podporu ich zápisu do škôl, píše v správe agentúra EÚ sídliaca vo Viedni.
Štúdia tiež so znepokojením poukazuje na to, že Maďarsko, Slovensko a Česká republika umiestňovali rómskych žiakov do škôl pre duševne postihnuté deti.
"Nesprávne zaradenie do osobitného vzdelávania je obzvlášť znepokojujúcou záležitosťou nielen preto, že priamo porušuje princíp rovnakého zaobchádzania v školstve, ale tiež preto, že navštevovanie takýchto škôl má ďalekosiahle negatívne dôsledky na budúce možnosti zamestnania," uvádza správa.
EUMC dospelo k záveru, že prihlasovanie a dochádzka rómskych detí do základných škôl sú nízke vo väčšine krajín EÚ. Trvalým a častým problémom je ich absencia na vyučovaní, rómski žiaci majú tiež tendenciu ukončiť školskú dochádzku predčasne, čo im sťažuje uchádzanie sa o prácu. Štúdia zdôraznila "výraznú neexistenciu" národnostne rozlíšených údajov o zápisoch a dochádzke do škôl.
EUMC vyzýva európske vlády, aby rómskym rodinám poskytli praktickú podporu ako dodatočné sociálne dávky a podporili tak zápisy do predškolských zariadení, čo by podľa správy tiež nepriamo zvýšilo príležitosti zamestnať sa pre ženy.
Pre lepšie porozumenie histórie Rómov by vlády mali vypracovať programy podporujúce rešpekt a rozširujúce poznatky o ich neradostnom údele. Rómska história a kultúra by mala byť zaradená do učebníc a učitelia pracujúci v multikultúrnom prostredí by mali mať náležité vzdelanie, primerané platy a podporu odborníkov.
2 gon žab