Z nakrúcania televízneho seriálu Medzi nami, ktorý dnes na obrazovkách končí. Začiatkom roka 2004 začala vysielať Markíza aj STV pôvodné seriály, ohlas ako v Česku však nenašli. Na snímke je herečka Zuzana Kanócz. FOTO - TASR
Dnes sa na obrazovkách televízie Markíza končí slovenský pôvodný seriál Medzi nami. Seriál Slovenskej televízie Rodinné tajomstvá sa skončil 29. decembra tridsiatou štvrtou časťou.
Televízie tvrdia: nepovažujeme seriály za prepadáky. Na jeseň minulého roka, keď ich zaraďovali do vysielacej štruktúry, však boli ich očakávania vyššie. Možno aj na základe úspešnosti rodinných seriálov v Čechách.
Prečo sú Česi seriálovejší
V Čechách záujem o televízne seriály neklesá. Naopak, sú úspešné. Zrejme aj vďaka osvedčenému prostrediu - lekárskemu.
Český seriál Ordinácia v ružovej záhrade z prostredia gynekologickej kliniky si na Nove dvakrát týždenne pozrú dva milióny divákov a k plánovaným 34 dielom pribudne ďalších 52 epizód.
Česká televízia už avizovala ďalší návrat seriálu Nemocnice na pokraji mesta a o seriáli z nemocničného prostredia uvažuje aj televízia Prima. "Máme na stole niekoľko projektov a ten z lekárskeho prostredia je skutočne medzi nimi," povedala pre MF Dnes hovorkyňa Primy Jana Malíková.
Úspešnosť českých seriálov však nesúvisí len s prostredím ich deja.
Vedúca PR oddelenia televízie Markíza Ivana Semjanová to vysvetľuje: "Je tam väčší trh, dlhodobá tradícia, bohaté a dlhoročné skúsenosti, prepracované know-how. Prirodzeným spôsobom sa vyprofilovalo tvorivejšie autorské zázemie, realizačné tímy a väčšia divácka potreba i záujem."
Mediálny analytik Radoslav Augustín dodáva: "Je tam dobrá seriálová škola a lepšia divácka základňa. Ľudia vedia, že ak idú pozerať český seriál, bude to niečo, čo ich zaujme. Slovenskí diváci nevedia, čo dostanú, keď idú pozerať slovenský seriál."
A člen topmanažmentu STV Branislav Zahradník si myslí: "Podmienky pre pôvodnú tvorbu na Slovensku, aj z hľadiska financií, aj z hľadiska ekonomických možností verejnoprávnej televízie, sú výrazne menšie ako v Čechách. Naši tvorcovia nedostali toľko príležitostí získať skúsenosti a profesionálnu rutinu."
Pokračovania nebudú
Slovenské televízie sú však pripravené seriály naďalej vyrábať.
Branislav Zahradník tvrdí, že "nový seriál bude STV v budúcnosti určite nakrúcať". Ivana Semjanová priznáva: "Radi by sme aj v budúcnosti vysielali v Markíze seriál, získali sme skúsenosti a ovládame know-how, bolo by škoda ho nevyužiť."
A aj JOJ sa podľa jej riaditeľa PR&Promotion Ľudovíta Tótha "vážne zaoberá otázkou pripravenia vlastného seriálu".
Mediálny analytik Radoslav Augustín si myslí: "Seriály na Slovensku ostanú, pravdepodobne to však nebude denný, ale hodinový a vysielaný niekoľkokrát týždenne." (oba)
Sledovanosť seriálov STV a Markízy
Rodinné tajomstvá: Seriál mal spočiatku 9-percentnú sledovanosť, postupne však strácal divákov.
Člen manažmentu STV Branislav Zahradník hovorí: "Na to, že bol vyrobený za tri mesiace a 34 dielov stálo 22 miliónov korún, považujeme seriál za úspešný. To, že neprevalcoval v sledovanosti v tom čase vrcholiace reality šou ako VyVolení a Big Brother a že nekonkuroval SuperStar, je logické."
Mediálny analytik Radoslav Augustín však hovorí: "Seriál prepadol úplne. Mal veľmi zlú sledovanosť, rádovo to bolo v tisíckach divákov."
Medzi nami: Začínal so sledovanosťou 14,9 percenta, priemerná sledovanosť bola potom podľa času, ktorý sa stále presúval, 8,6 percenta, 8, 4 percenta a 9,4 percenta.
Vedúca PR oddelenia Ivana Semjanová to "z hľadiska diváckeho ohlasu, obľúbenosti seriálu a narastajúcej sledovanosti" považuje za úspech. Zároveň si "vybudovali samostatné televízne štúdiá, pripravili novodobý tvorivý tím a zrealizovali netradičný spôsob výroby a postprodukcie".
Mediálny analytik Radoslav Augustín hovorí: "Medzi nami je typ seriálu, do ktorého musí televízia dlho investovať. Spočiatku má malú sledovanosť, až po roku či dvoch stúpne a udržiava sa dlhé roky. V našom prostredí je ťažké čakať, či sa bude sledovanosť zvyšovať." (oba)