Na ocenenie Zlatý klinec za najlepšie reklamné šoty, ktoré sa udeľujú dnes, je nominovaná kampaň televízie JOJ na reality šou Miliónový tanec (na snímke). Za to dostala aj shortlist na ocenení Promax. Okrem toho televízia boduje v rámci ocenení Zlatý klinec aj v kampani na seriál Nezvestní a na film Pearl Harbour. FOTO - TV JOJ
Dnes tvorcovia ocenia v rámci Zlatého klinca to najlepšie za celý rok. A myslia si: Zaujať môže akákoľvek reklama. Dôležité je, aby aj predávala.
Peter Kačenka z reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett hovorí: "V prvom rade ide o umenie vedieť predať produkt." Klient sa pozerá hlavne na to, či sú vynaložené prostriedky efektívne a či si človek produkt na základe reklamy kúpi.
Kreatívny riaditeľ Milan Hladký z reklamnej agentúry Vaculík si myslí: "V reklamnej brandži nevládne nejaká eufória, nadšenie a spokojnosť tvorcov s tým, v akom stave je reklama. U mnohých ľudí sa už minulo pôvodné nadšenie."
Dobrá reklama by mala byť zaujímavá. Musí sa na ľudí obracať tak, aby jej rozumeli. Osloviť ich v každom smere. Dôležitý a prvoradý je nápad, ktorý v konečnej fáze podporia aj ostatné zložky, akými sú scenár, hudba, tváre.
"Hudba je najlepšia vtedy, keď je výrazná a ľudia si ju pamätajú, ale funguje len vtedy, keď podporí nápad, ktorý je pôvodný," zdôrazňuje Milan Hladký.
V konečnom dôsledku však samotný nápad nestačí.
"Treba ho vedieť predať, tak aby vo finále z neho ostala jeho podstatná časť a potom zrealizovať. Exekúcia je veľmi dôležitá. Aj ten najlepší nápad pri zlej exekúcii často pohorí," dodáva Rastislav Uličný, kreatívny riaditeľ Muw Saatchi & Saatchi.
Ak niečo vývoj reklamy brzdí, tak sme to len my sami, dodáva Uličný.
"Ľudia často vidia len to najlepšie na zahraničnom trhu, keď však človek strávi týždeň vonku a sleduje televíziu a bilbordy, vidí, že nie sme o nič horší alebo lepší. Takisto aj tam sa nájde veľa nudných vecí a klišé, ktoré sú pekne vizuálne urobené, ale nie sú zaujímavé," myslí si Hladký.
"Keď máte aj dobrý nápad, ide len o začiatok úspechu," vysvetľuje Kačenka.
V súčasnosti v reklame pracuje veľa mladých ľudí. Je to dané aj tým, že reklama sa z veľkej časti robí pre túto cieľovú skupinu. "Lepšie je preniesť do reklamy energiu mladého človeka, ktorý je podstatne viac otvorený novým veciam," hovorí Rastislav Uličný.
"Reklama je práve tá oblasť, ktorá musí byť veľmi 'trendy'. O reklame sa nedá povedať, že je nadčasová a že v nej platia isté overené kvality," dodáva Hladký.
Preto neplatí, že ak chcú reklamní tvorcovia robiť reklamu pre slovenský trh, mali by osloviť ľudí s priemernou mzdou, teda najväčšiu trhovú silu na Slovensku. Tvorcovia v tomto prípade uprednostňujú pojem "mainstream". To znamená, že reklama nie je priemerná. Dôležité je, aby v ľuďoch vyvolala emócie.
"Možno sa odlišujú pohlavím, vekom, bydliskom a priemerným zárobkom. Ale to, čo ich všetkých spája, sú rovnaké emócie. Smiať sa, plakať, žiarliť alebo milovať dokáže úradník v štátnej správe rovnako dobre ako vrcholový manažér," uzatvára Uličný.
Reklama by teda mala byť zrozumiteľná pre všetkých, nemala by však podliezať určitú latku. Zrozumiteľná neznamená byť naivná. Hoci, je veľa produktov bežnej spotreby, ktoré možno majú stupídnu reklamu, ale tá funguje.
Má teda význam aj "otravná" reklama na pracie prášky? Tie nie sú nejako invenčné a zaujímavé. Podľa reklamných tvorcov to však ani nie je ich úlohou.
"Aj tieto reklamy majú svoj význam, lebo majú úplne inú funkciu ako reklamy, ktoré vytvárajú primárne imidž produktu. Je iné kupovať si tenisky a kupovať si prací prášok. Ten sa nekupuje preto, že ho niekto na niekom vidí. Avšak tenisky je vidieť," uvádza na pravú mieru Kačenka.
Čo chýba slovenským reklamám? Odvaha tvorcov
O reklame sme hovorili s kreatívnym riaditeľom agentúry Muw Saatchi & Saatchi RASTISLAVOM ULIČNÝM.
Stáva sa kvalita reklamy aj imidžom zadávateľa, stavia si už na reklame svoje meno?
"Vo veľkej miere áno. Reklama je jedným z najväčších spôsobov ako a čím firma navonok komunikuje so spotrebiteľom. A ak je táto komunikácia správne a kvalitne nastavená, prispieva k budovaniu imidžu a zároveň výrazne ovplyvňuje ich vzájomný vzťah. Značky ako Beneton alebo Diesel postavili svoj imidž vo veľkej miere na kvalite svojej reklamy."
Chýba našim reklamám niečo, čo sa v zahraničí osvedčilo?
"Možno odvaha. Na strane agentúr pri tvorbe a predkladaní ideí a na strane klienta rozhodnúť sa pre odvážnejší koncept. Nemyslím si však, že všetky úžasné kreatívne zahraničné reklamy vznikli ako prvý nápad a prvá kampaň pre danú značku. Prešli si aj tam svojím prenatálnym vývojom. Dnes vidíme zo sveta iba to najlepšie, a pritom sa aj tam vyrobí množstvo priemerných reklám." (hab)
Autor: MARTINA MAGICOVÁ