Kyjev 12. marca (TASR) - Zostrenie politického boja na Ukrajine, osobitne teraz, keď sa prejavuje určité prerozdelenie politických síl, ich bude provokovať k hľadaniu rôznych spôsobov kontroly výsledkov volieb. Informoval o tom v pondelok na tlačovej besede v Kyjeve zástupca predsedu ukrajinského parlamentu Stepan Havryš v súvislosti s blížiacimi sa parlamentnými voľbami v krajine koncom marca.
Za absolútne možnú pritom považuje falzifikáciu výsledkov volieb s použitím technológie mŕtvych duší. Jej využitie bude podľa neho závisieť od možnosti kontroly zoznamov zosnulých ľudí, ktoré sa môžu uplatniť počas hlasovania. Platný volebný zákon umožňuje subjektom volebného procesu kontrolovať priebeh volieb, dodal Havryš. Množstvo pozorovateľov od rôznych politických síl vrátane opozície, zahraniční pozorovatelia a paralelné sčítanie hlasov umožňujú nepripustiť falzifikáciu.
Líder bloku Naša Ukrajina Viktor Juščenko začína dnes tretie predvolebné turné do 24. marca po oblastiach na západe krajiny, v ktorých má tento subjekt jasne najväčšiu podporu (51,9 percenta).
O druhej etape predvolebných ciest po priemyselných regiónoch na východe Ukrajiny Juščenko povedal, že miestna moc proti nemu používala svoj administratívny vplyv najmä v Doneckej, Luhanskej a Dnepropetrovskej oblasti s podporou proprezidentského bloku Za jednotnú Ukrajinu. Väčšina zo 17 vystúpení Juščenka v éteri regionálnych televíznych a rozhlasových spoločností počas druhej etapy turné sa konala na komerčných staniciach a nie na štátnych oblastných, ktoré neochotne uzatvárajú dohody s Našou Ukrajinou.
Spoločenská organizácia Sloboda voľby dnes uverejnila výsledky monitoringu financovania priamej politickej a nepriamej sociálno-politickej predvolebnej reklamy v 50 hlavných centrálnych a regionálnych médiách. Jej trhová hodnota dosiahla od 2. februára do 1. marca 2,279 milióna dolárov. Reklama v televízii tvorila 96,8 percenta sumy, v tlači 2,7 percenta a v rádiách 0,5 percenta.
Jasným lídrom v objeme reklamy je Sociálno-demokratická strana Ukrajiny - zjednotená (SDPU-o) s 1,081 milióna USD (47,4 percenta objemu). Každý volebný subjekt môže na financovanie celej kampane použiť fond s maximálnou sumou 2,55 milióna hrivien - asi 479 tisíc USD. Ďalšie popredné miesta podľa objemu reklamy zaujali Ženy za budúcnosť - 182,6 tisíca USD (8 percent), Ukrajinské združenie kresťanov 152,6 tisíca USD (6,7 percenta), Jablko 146 tisíc USD (6,4 percenta), Naša Ukrajina 135 tisíc USD (5,9 percenta), Za jednotnú Ukrajinu 130,3 tisíca USD (5,7 percenta).
(spolupracovník TASR Martin Benko) juh