Ivan Dedina pri posledných prácach na renovácii motocykla ČZ 175 z roku 1935. Motorka vyzerá skutočne tak, akoby ju práve vyrobili. |
Je také zastrčené, že si ho ťažko všimnete. Cestu k nemu ukazuje skromná, ľahko prehliadnuteľná tabuľa. Múzeum motocyklov Veterán klubu Banská Bystrica je nainštalované v starej, roky nepoužívanej benzínovej pumpe vedľa autobusovej stanice.
No keď motocyklistický nadšenec vojde dnu, musí mu pišťať srdce. Všade stoja a ležia motorky. Na podlahe, pod stropom, na stenách v troch radoch nad sebou. Spolu je tam viac ako šesťdesiat strojov z celého sveta.
A medzi nimi skutočné rarity. Napríklad Indian Prince 350, vyrobený v Spojených štátoch amerických v roku 1924, alebo motorizovaná kolobežka z roku 1946, ktorú skonštruovali v Československej republike ako jeden zo siedmich exemplárov.
Renovácia niektorých strojov trvala roky. Členovia klubu museli každú motorku doslova vypiplať. Stalo sa, že z nej našli len rám, v jednom prípade musela postačiť iba nádrž. Zvyšok museli prácne pozháňať po burzách alebo vyrobiť.
Aj preto nájdete medzi dvadsiatimi členmi zručných autoelektrikárov, lakovníkov, sústružníkov. A aby boli nápisy vernejšie, požičali si postupy od leteckých modelárov a nálepky si vyrábajú sami.
"V čase vzniku týchto mašín dominovala ručná výroba, ktorú mohli robiť iba vyslovení odborníci. Preto sme museli zistiť vtedajšie technologické postupy, podrobne si ich naštudovať. Niekedy najdlhšie trvá práve zháňanie podkladov, technickej dokumentácie," hovorí šéf klubu Ivan Dedina.
V ich múzeu stojí za pozornosť aj kedysi populárny moped Manet, vyrobený v 50. rokoch. Predávali ho pod reklamným heslom V zime, v lete, na Manete! A zlomyseľníci k tomu dodávali: Ľahko reumu dostanete.
foto - autor
V popredí motorizovaná kolobežka Ing. Šisteka a pri stene Indian Prince 350 z roku 1924, ktorý je najstarším motocyklom múzea. |
Členovia Veterán Clubu sa občas zaoberajú aj renováciou auta, akým je napríklad táto "aerovka". |