FOTO |
Ameriku ovládla módna vlna hip-hopovej kultúry. Podľa najnovších sociologických výskumov, uverejnených v denníku The New York Post, sa s ňou stotožňuje takmer 40 percent americkej mládeže vo veku od 15 do 29 rokov.
Marketingoví stratégovia spotrebného priemyslu jasajú, lebo táto skupina disponuje ročne až 500 miliardami dolárov, ktoré je ochotná minúť na svoj vzhľad a koníčky.
Ide doslova o životný štýl mladých Američanov. Bol typický v 70. rokoch pre mládež v černošských getách New Yorku, dnes sa rozšíril po celých USA. Každý tretí nadšenec hip-hopu žije mimo stovky veľkých amerických miest.
A preniká to aj na Slovensko. Hip-hop tu má síce oveľa kratšiu históriu a menšiu komunitu, ale trend je vzostupný.
Nová hip-hopová generácia uprednostňuje nielen populárnu hudbu, ale baží po všetkom, čo je nové, štýlové a supermoderné - od počítačových hier, cez oblečenie, šperky, mobilné telefóny, kozmetiku až po nápoje a jedlá.
Začalo sa to v roku 1992, keď sa dvojica hip-hoperov Midi a Vec podieľala na albume Zvuk ulice. Bol to pokus o výber toho najlepšieho, čo u nás v hip-hopovom štýle bolo.
Prelomové nahrávky potom vznikli v roku 1997. Skupina Trosky zo Zlatých Moraviec nahrala album Tozmemi. Album glosoval aj sociálnu a politickú situáciu a ukázal, akým smerom sa bude hip-hop nasledujúcich pár rokov uberať.
"K hip-hopu by sa mali ľudia hlásiť intuitívne, lebo s ním sa spája slang, hudba, vizuál, grafity. Keď sa to niekomu páči, tak tam nie je ani čomu rozumieť," hovorí Amen so skupiny AMO, ktorá patrí v súčasnosti medzi najznámejšie hip-hopové kapely na Slovensku.
Priznáva, že o hip-hopový životný štýl na Slovensku rastie záujem. Súhlasí s ním aj raper Čistýchov. Sú u nás štyri raperské obchody.
"Je to však málo," myslí si Rytmus zo skupiny Kontrafakt, najpredávanejšej kapely tohto typu na Slovensku. "Najväčší ošiaľ tu budeme prežívať, keď naše hip-hopové skupiny vypredajú na koncertoch plné športové haly, a nie len kluby," vysvetľuje. "Keď desať hip-hopových kapiel bude vydávať albumy vo veľkom vydavateľstve a každá z nich predá albumy za platinu."
Slovensko je v tom na začiatku cesty. "Veľa ľudí v Amerike predpokladalo, že rapová hudba pôjde hore a potom to pôjde do úpadku. Ale stále ten trend ide hore: biznis aj tvorba. Počúva to viac ľudí a stalo sa to životným štýlom. Myslím si, že tak je to aj u nás. Pôjde to stále len hore," hovorí Vec.
A koho oslovuje tento štýl? "Niektorých hip-hoperov oslovuje len oblečenie, niekoho hudba, alebo to, že sa rapuje o pravde," uzatvára Rytmus. Platí aj konzumný efekt kultúry: "Na Slovenskú sú aj praví hip-hoperi, čo už niekoľko rokov žijú hip-hoperským štýlom. Pre iných nie je dôležité, koľko máš v sebe, ale koľko máš na sebe." (hab, tasr)
FOTO |
Takto sa obliekajú známi svetoví hip-hoperi. Zľava Eminem, Wyclef Jean, Snoop Doog. FOTO - REUTERS, SITA |