FOTO |
"Prežil som najbezútešnejších trinásť dní svojho života," povedal Rasťo Ekkert, keď vstúpil na indickú pôdu v prístavnom meste Ponbandur. "Keby som nemal satelitný telefón, s ktorým som sa mohol sporadicky kontaktovať so Slovenskom, určite by som to neprežil bez psychickej ujmy," dodal.
Reportér televízie JOJ sa pred mesiacom vydal na cestu okolo sveta podľa knihy Jula Verna a v posledných dňoch prežíval nepredvídateľnú strastiplnú plavbu na mori. Zažil tam morské búrky, stretnutie s pirátmi a pašerákmi aj plavbu oceánom s pokazeným motorom, s roztrhanou plachtou a v bezvetrí.
Takáto kombinácia zážitkov by v knihe vyzerala melodramaticky, no realita bola podľa Ekkerta strašná. Na ich záchranu sa preto rozbehla spoločná pakistansko-indická akcia!
"Keď sa nám definitívne pokazil motor, boli sme dvesto kilometrov od bežných námorných trás. Posledné štyri dni plavby až do záchrannej akcie sme nevideli žiadnu loď. Až keď som vystúpil na indickú pôdu, uveril som, že už je plavbe naozaj koniec," spomína Ekkert. Loď, na ktorej cestoval, bola totiž pašerácka.
Zachránil ho telefón?
Keď 17. februára vstupoval na malú loď Fateh Samanat, určite netušil, koľko námahy ho bude stáť prekonanie dvetisíc morských kilometrov. Pôvodné odhady totiž hovorili o príchode do Bombaja za päť, šesť dní.
Nepriaznivé počasie, zastávky pri pakistanských brehoch s nakládom nafty určenej na indický čierny trh, platby výpalného pakistanským pirátom a nakoniec úplné pokazenie lodného motora sú len krátky výpočet nešťastných udalostí. Tie nakoniec vyústili do SOS signálu s udaním jeho aktuálnej polohy zo satelitného telefónu. A produkčnému zázemiu Črepín okolo sveta sa podarilo skoordinovať unikátnu operáciu.
Presvedčili pakistanskú námornú stráž, aby riskovali možné cezhraničné problémy a ťahali Rasťovu loď až do indických teritoriálnych vôd, kým nestretli JOJ-kou zburcované indické námorníctvo, ktoré ho od Pakistancov prevzalo a odtiahlo do najbližšieho indického prístavu - Ponbandur.
Pokračuje, stavil sa
Jediný, kto z tejto záchrannej akcie nemá radosť, je indický kapitán Fatehu Samant Ahmed, ktorý si v tejto chvíli už pripravuje zdôvodnenia, čo a kam viezol.
Ani Ekkert však nie je v očiach indických orgánov bez viny. Hoci ho dubajskí colníci bez problémov pasovo odbavili priamo na Fatehu Samanat, India tvrdí, že preprava nenámorníkov je na týchto lodiach zakázaná.
Zdá sa však, že vďaka mediálnemu záujmu indických novinárov a slovenskému veľvyslanectvu v Indii sa tento problém podarí rýchlo vyriešiť. Už vo štvrtok poobede Ekkert odcestuje z Ponbanduru vlakom do Bombaja, odkiaľ bude pokračovať ďalej na svojej ceste okolo zemegule.
"Kým neuplynie osemdesiaty deň cesty nič nie je stratené," hovorí optimisticky reportér, ktorému zostáva na zvyšok cesty ešte 52 dní.
Ak úlohu nesplní, musí sa podľa stávky s generálnym riaditeľom JOJ Milanom Kňažkom ostrihať dohola. V opačnom prípade si Kňažko zasadne do štúdia a odmoderuje Noviny. (tasr, r)
Cesta na pašeráckej lodi sa Rasťovi Ekkertovi, reportérovi JOJ, takmer stala osudnou. Do bodky tak plní zámer cesty okolo sveta - Jules Verne by sa jeho zážitkom potešil. Na menšej snímke je "toaleta", ktorú na lodi používali. FOTO - TV JOJ |