Nový "trojdimenzionálny" James Bond. Brutálnejší, ale aj krehkejší a zraniteľnejší. Hrá ho britský herec Daniel Craig. FOTO - REUTERS |
Ako môžu PR manažéri ovplyvniť osud herca a film? Pri nakrúcaní nového Bonda platí, že negatívna reklama je tá najlepšia reklama. Prežije to Craig? James Nudný. Tak označili Jamesa Bonda v podaní Daniela Craiga britské médiá. Urobili tak pred nakrúcaním najnovšieho filmu o agentovi 007. Ten má byť nebojácny a charizmatický. Craigovi vraj oboje chýbalo. Bol len tajomný - tým, že ho nepoznala široká verejnosť.
Produkcia filmu preto zapracovala. Svetové agentúry začala zásobovať informáciami zo zákulisia. A nie obyčajnými. Krátko po začatí nakrúcania sa svet dozvedel: Pri prvej bitke vyrazili filmovému Bondovi dva zuby! Neohroziteľný agent je teda obyčajný muž.
Vysvetlenie prišlo okamžite. Na tlačovej konferencii 16. februára v Prahe tvorcovia filmu oznámili: "Daniel Craig bude v tejto bondovke (ako agent 007) brutálnejší, ale aj krehkejší a zraniteľnejší." A Craig dodal: "Nechcem urobiť dvojrozmerný charakter, ale postavu, ktorej budete veriť."
Vzniká nový "ľudský" Bond
Filmári stvorili nového Bonda. Z mäsa a kostí. O pár dní (24. februára) agentúry citovali slová Tobyho Stephensa, zloducha z filmu o agentovi z roku 2002: "Bondova postava sa stala nerealistickou. Obsadenie Craiga do hlavnej úlohy je inšpirujúce a Bondovu postavu vráti do správnych koľají."
"Trojdimenzionálny charakter postavy", o ktorom hovoril britský herec, ešte podčiarkuje taká obyčajnosť, že "budúci Bond" na nakrúcaní na Bahamách dostal úpal (vyšlo v agentúrach 28. februára). Ako bežný človek, čo si vyšiel von.
Alebo to, že sa herec musí učiť šoférovať auto s manuálnou prevodovkou, ktoré neodmysliteľne patrí k legendárnej postave (vyšlo v agentúrach 27. februára). Doteraz vraj tento 37-ročný britský herec vždy šoféroval len autá s automatickou prevodovkou.
Nuž, kto tomu uverí? Na nového Bonda "s ľudskou tvárou" je však týmto dokonale upriamená pozornosť. Tým sa rieši aj "tajomnosť" herca. Teda to, že ho poznali doteraz skôr filmoví fajnšmekri. A na Bonda predsa chodí široká verejnosť. Masy.
Ako sa exagenti 007 spojili
Tak vznikla 23. februára internetová stránka www.craignotbond.com. Možno chce vďaka nej len niekto zarobiť na momentálnych emóciách. K zvyšovaniu popularity Craiga ako Bonda však ideálne pomôže.
"Ako môže jeden malý svetlovlasý herec s dokrivenou tvárou boxera dostať úlohu vysokého, tmavovlasého, dobre vyzerajúceho agenta?" znie hlavná otázka internetových odporcov.
Tá hneď vyvolala reakcie. Agent 007 vo výslužbe Roger Moore žiada 24. februára kritiku, aby dala Craigovi šancu: "Je to pekelne dobrý herec. Prečo naňho útočiť?"
Dokonca aj Pierce Brosnan, urazený, že nehrá Bonda štvrtý raz, Craigove údajné nehody obhajuje: "Ani mne sa nevyhli. Viackrát ma museli zašívať, ale našťastie sa to nikdy nedostalo na stránky novín." A inde hovorí: "Je to dobrý herec, tento Daniel. Je nebojácny a túto vlastnosť ukázal už vo viacerých filmoch."
Podľa agentúr nového predstaviteľa Bonda pochválil aj prvý a najznámejší agent všetkých čias Sean Connery.
Čo na to psychológ a analytik
Ako to teda je? Môže byť táto masívna negatívna reklama vlastne pozitívom pre film a v konečnom dôsledku aj pre herca? Nového Bonda skutočne dostáva do pozície muža od vedľa.
Psychológ Dušan Fabián prisvedčuje: "Áno, môže to tak byť." Mediálny analytik Miloš Mistrík dodáva: "Negatívna reklama je niekedy silnejšia ako pozitívna. Takže ak je veľa negatívnych správ, áno, môže to byť zámer producentov, ich stratégia udržať divácky záujem o film."
Také niečo totiž neodrádza diváka od filmu, naopak, priťahuje ho to. Fabián: "Ľudia radi čítajú negativizmy. Povedia si, že keď je to také hrozné, tak si to teda pozrú. Je to návnada, ako keď sa chytajú ryby."
PR manažéri majú pritom podľa Mistríka strategický plán, v ktorom je všetko dopredu premyslené.
"Často sa mnohé informácie vymýšľajú a prikrášľujú. Producenti sú prefíkanejší, než si my myslíme. Funguje to tak aj v reklame, aj v živote. Pozitívnych reklám na bondovky už bolo dosť. Preladili na inú strunu. Myslím si, že čím viac sa bude blížiť premiéra filmu, počet správ o filme sa bude zvyšovať. A možno práve počet negatívnych správ," priznáva mediálny analytik.
Prežije to James Bond Craig?
Otázkou zostáva, čo bude po filme s hercom. Daniel Craig priznal, že o tom, či prijme úlohu Jamesa Bonda, uvažoval celý rok. Bál sa, že by mu úloha mohla zničiť kariéru, pretože by bol navždy zaškatuľkovaný. Nakoniec to vzal, lebo "je to v pohode, robím to, čo som chcel robiť, ale bolo to poriadne bremeno".
Psychológ Dušan Fabián si myslí: "Negatívna reklama je len pena okolo. Dôležitý je herecký výkon v tomto filme. Ak podá (Craig) dobrý herecký výkon, tak sa netreba báť o jeho osud."
Citácie amerických hercov v článku sú použité z agentúr ČTK, TASR a Reuters. |
Autor: Daša MatejčíkováMARTINA HABLÁKOVÁ