Sydney 7. marca (TASR) - Osem ľudí na palube charterového letu, ktorí leteli 3000 kilometrov naprieč Austráliou pomocou autopilota, bolo dávno mŕtvych, kým stroju došlo palivo a zrútilo sa. Túto skutočnosť odhalila dnes zverejnená správa vyšetrovania bizarného leteckého nešťastia, ku ktorému došlo pred takmer dvoma rokmi.
Ťažký dych pilota a jeho siedmich pasažierov - čo je dôkaz, že v lietadle zlyhal systém prívodu vzduchu - bolo posledným zvukom, ktorý zachytilo nahrávacie zariadenie osudného stroja Beechcraft King Air 200.
Podľa expertov na leteckú bezpečnosť mohla ich život zachrániť obyčajná poplašná siréna, varujúca pred zlyhaním okysličovacieho systému.
K havárii lietadla Beechcraft nad Austráliou došlo v septembri 2000 a tragédia viedla k vytvoreniu nových smerníc pre malé lietadlá. Na základe nových regúl sú odteraz všetky malé stroje povinné mať zabudovaný zvukový aj optický poplašný systém oznamujúci nedostatok kyslíka v lietadle.
Ako uvádza výkonný riaditeľ Austrálskeho úradu pre leteckú bezpečnosť (ATSB) Kym Bills vo svojej správe, komunikácia s riadiacim letovým strediskom zaznamenala prvé známky problému na palube stroja 30 minút po štarte.
Keď letový dispečer požiadal pilota Kena Mosedala, aby potvrdil svoju výšku, pilot namiesto toho odpovedal len "Sierra Kilo Charlie-um-standby" a skončil spojenie. To boli zároveň posledné slová, aké nahrávacie zariadenie na palube zaznamenalo. Záverečná správa dopĺňa, že pilotova reč znela nezrozumiteľne a skomolene, čo je jasný príznak nedostatku kyslíka.
Stav vraku lietadla po havárii neumožnil ATSB určiť, prečo bola pilotná kabína pod tlakom, ani či sa rozsvietilo varovné červené svetlo alebo či kyslíkové masky prítomné na palube boli pasažierom k dispozícii.
Na sledovanie k záhube odsúdeného dvojmotorového stroja Beechcraft boli vyslané dve lietadlá. Tie potvrdili, že vonkajšie svetlá stroja v núdzi boli zapnuté, avšak vo vnútri kabíny nebolo žiadnej známky života. Lietadlo letelo 3000 kilometrov naprieč austrálskym kontinentom s mŕtvymi ľuďmi na palube.
Beechcraft viezol baníkov z mesta Perth do zlatej bane Lenora v Západnej Austrálii. Let mal byť pravidelným jednohodinovým letom, ktorý stroj bežne prevádzkoval. V osudný deň však krátko po štarte nastali problémy s kyslíkom, a tak posádka zapla autopilota. Nato sa lietadlo ustálilo a letelo ďalších päť hodín nad austrálskou pláňou, až kým mu nedošlo palivo a nezrútilo sa v odľahlej časti štátu Queensland.