![]() |
Lietadlá leteckej spoločnosti Malaysia Airlines a nízkonákladových aerolínií AirAsia parkujú 27. februára 2006 na pristávacej ploche letiska v malajzijskom meste Sepang. Foto: TASR/AFP |
Aerolínie hospodária so stratou už tri štvrťroky. Podľa spoločnosti sú na vine vysoké ceny leteckého paliva, pokles výnosov na cestujúceho a nárast výdavkov na platy zamestnancov. Spoločnosť uviedla, že musí zohnať 4 miliardy MYR, čo je v prepočte asi 33 miliárd SKK, aby mohli aj naďalej lietať. Zároveň po prvý raz za 13 rokov zvýšia ceny leteniek na domácich trasách. "Nie je pochýb, že MAS je v kríze," povedal nový výkonný riaditeľ Idris Jala.
MAS zaznamenal v 3. štvrťroku obchodného roka 2005/06 čistú stratu 616,4 milióna MYR. V rovnakom období pred rokom ešte aerolínie dosiahli zisk vo výške 57,62 milióna MYR. V prvých deviatich mesiacoch obchodného roka 2005/06 sa celková strata spoločnosti vyšplhala na 1,3 miliardy MYR.
"V súčasných podmienkach brandže, jej smerovania a rýchlosti, sa budeme stopercentne ďalej prepadať, ak radikálne nezmeníme spôsob, akým robíme náš biznis. Som presvedčený, že ak bude MAS rozhodne konať, môže mať úspech a môže sa z neho stať víťaz. Máme plán, ktorý povedie k obratu do dvoch rokov" dodal.
Okrem toho varoval, že štátom kontrolovaným aerolíniám v apríli dôjde hotovosť, ak sa niečo nespraví. Podľa neho spoločnosť k potrebným zmenám, ako je napríklad 10-% zdraženie leteniek na domácich linkách, potrebuje podporu vlády. "V roku 2006 sme už podnikli sériu opatrení, ktoré majú viesť k získaniu 4 miliárd ringitov v hotovosti od vnútorných a vonkajších zdrojov. Tieto by nám mali pomôcť prekonať súčasnú krízu našej hotovosti."
Informovala o tom agentúra Reuters.