Seatle/Toulouse 23. februára (TASR) - Boeingu a Airbusu doteraz išlo v prvom rade o lepšie lietadlá, ale v poslednom období kladú dôraz na zabezpečenie podnikovej budúcnosti výberom lepšej stratégie rozvoja.
Boeing začal rozvíjať stratégiu unifikácie dielcov na svoje typy lietadiel a unifikácie ich údržby. Na singapurskom leteckom veľtrhu to uviedol riaditeľ vývoja Boeingu Dan Mooney. Airbus bude odpovedať na výzvy Boeingu posilnením výrobnej spolupráce s odberateľskými krajinami. "Predávame na celom svete, a teraz prichádzame všade aj so svoju výrobou," povedal šéf Airbusu Gustav Humbert. Expanzia sa podľa neho podarí vtedy, keď sa na trhu ovplyvňovanom politikou postaví fabrika. Závod v krajine zákazníka vedie k prílevu objednávok.
Airbus vidí ďalšie možnosti svojho rozvoja na ázijskom trhu. S čínskymi partnermi už hľadá konkrétne lokality pre závody na montáž A320. V Indii chce vybudovať rozvojové stredisko. Za mimoriadne dôležitú pokladá Airbus aj spoluprácu s Ruskom. Airbus sa neobáva nedostatku roboty. Eviduje vyše 2 100 objednávok. Vlani z nich získal vyše 1 000 a v nasledujúcich rokoch by ich malo prichádzať priemerne 800 až 850. Airbus predpokladá, že v rokoch 2004 až 2023 výrobcovia dodajú aerolíniám okolo 17 300 lietadiel. Boeing odhaduje odbyt do roku 2024 na 25 700 strojov.
Boeing spája svoju budúcnosť s modifikáciou modelov B-777 a B-787, ktoré budú mať bežnú prepravnú kapacitu i rozšírené verzie pre 200 až 400 cestujúcich. Model 787 príde na trh o dva roky. Model pre viac ako 400 cestujúcich je už vo vývoji. Jeho výrobné označenie je Boeing 747-8. V segmente stredne veľkých lietadiel sa Boeing spolieha na model 737 pre 100 až 200 cestujúcich.
Airbus predpokladá, že bude úspešný s veľkokapacitným Airbusom 380. Keďže ide o stroj novej koncepcie, výrobca prekonáva mnohé technické problémy. Je už známe, že prvé lietadlá A380, ktoré mal už odovzdať zákazníkovi, Singapurským aerolíniám, nebudú dokončené včas. Preto sa ich nasadenie na linky z mája odsúva na koniec tohto roku alebo ešte na neskôr.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.