BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Štúdia realizovateľnosti vývoja cargo dopravy na bratislavskom letisku bude financovaná z fondov Európskej únie (EÚ), resp. z programu TEN-T projektov. "Európska komisia rozhodla koncom decembra 2004 o udelení grantu letisku," uviedla pre SITA Ivana Paulínyová z marketingového oddelenia letiska. Týmto rozhodnutím zároveň vyčlenila financie z rozpočtu únie na vypracovanie štúdií týkajúcich sa rozšírenia kapacít na letisku s prihliadnutím na legislatívu a nariadenia EÚ, ako aj na bezpečnostné požiadavky. "Uvedené prostriedky sú účelovo aj časovo viazané, preto nie je možné špekulovať s ich využívaním. Ak by ich letisko v stanovenom termíne nevyčerpalo na určený účel, muselo by ich vrátiť," zdôraznila Paulínyová.
Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. vyhlásilo 9. februára tohto roka verejnú súťaž na vypracovanie spomínanej štúdie. "Cieľom štúdie je skúmať potrebu, prípadne veľkosť prepravného centra na letisku z hľadiska nákladnej dopravy. Analýza by tak mala sprehľadniť súčasné a budúce dianie na trhu v oblasti leteckej dopravy," vysvetlila Paulínyová. Dodala, že rozvojom cargo dopravy sa zaoberá letisko už niekoľko rokov a je presvedčené, že je to jedna z ciest stratégie letiska. Záujemcovia o vypracovanie štúdie môžu získať súťažné podklady do 24. februára 2006, na predkladanie ponúk majú čas do 7. marca tohto roka. "Termín ukončenia a odovzdania štúdie, ako aj cenové podmienky, budú až súčasťou ponúk od jednotlivých uchádzačov," dodala Paulínyová.
Bratislavské letisko ukončilo desaťmesačné hospodárenie minulého roka so stratou takmer 90 mil. Sk. Celkové výkony vrátane mimoriadnych výnosov vo výške 1,573 mld. Sk prevýšili náklady na úrovni 1,663 mld. Sk. Počet zamestnancov letiska sa ku koncu októbra vyšplhal na 550 ľudí. Za celý minulý rok pritom letisko evidovalo cez 1,326 mil. cestujúcich, čo bol medziročný nárast o 48 %. Najvýznamnejší, až 95-percentný, podiel pritom vlani mala medzinárodná doprava.
Letisko v Bratislave sa bude spolu s košickým letiskom predávať, pričom privatizácia sa týka 66-percentných balíkov ich akcií. Vláda 1. februára tohto roka rozhodla o tom, že strategickým investorom letísk by malo byť konzorcium TwoOne spájajúce viedenské letisko, rakúsku Raiffeisen Zentralbank a private equity skupinu Penta, ktoré za akcie oboch letísk ponúklo vyše 11 mld. Sk. Zmluva s investorom bola podpísaná 10. februára 2006. V pondelok 20. februára 2006 dostal Protimonopolný úrad SR oznámenie o koncentrácií víťazného konzorcia TwoOne a bratislavského letiska. Pracovníci úradu v súčasnosti preverujú, či oznámenie koncentrácie obsahuje všetky náležitosti, ktoré sú potrebné na to, aby začala plynúť lehota 60 pracovných dní na vydanie rozhodnutia. Transakcia predaja letísk by sa mala uzavrieť do 15. augusta 2006.