Banská Bystrica 20. februára (TASR) - Nové orgány Tatra Air, a. s., Banská Bystrica, ktoré zvolili akcionári vo štvrtok minulý týždeň na svojom mimoriadnom valnom zhromaždení (MVZ), musia zvrátiť jej dlhodobo nepriaznivé hospodárenie. Do konca júna majú zastaviť prehlbovanie straty a do konca februára 2007 zabezpečiť vyrovnané hospodárenie spoločnosti. V opačnom prípade Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK), ktorý je jej majoritným akcionárom, požiada prostredníctvom svojich zástupcoch v orgánoch spoločnosti o vyhlásenie konkurzu na Tatra Air, a. s., uviedol na dnešnom stretnutí s novinármi nový predseda BBSK Milan Murgaš.
V súčasnosti vykonáva hlavný kontrolór BBSK kontrolu hospodárenia v Tatra Air. Murgaš uviedol, že výsledky budú známe v marci. Koncom januára po svojom nástupe do funkcie na tlačovej besede informoval, že banskobystrická a. s. Tatra Air, ktorá spolufinancuje a organizačne zabezpečuje pravidelnú leteckú prepravu zo Sliača do Prahy, vykázala od svojho vzniku v roku 2003 kumulatívnu stratu takmer 14 miliónov Sk. Iba v roku 2005 dosiahla stratu 4,6 milióna Sk.
"Špás zvaný Tatra Air stál občanov BBSK dokopy 13,16 milióna Sk. Spoločnosť od počiatku produkovala stratu, ktorú riešila navyšovaním základného kapitálu. Keďže ďalší akcionári spoločnosti akcie nenakupovali a kupoval ich iba BBSK, ten v plnej miere sanoval stratu prostredníctvom zvyšovania základného imania," uviedol Murgaš. Dodal, že spoločnosť neriadili odborníci a zasahovali do nej krajskí predstavitelia niektorých politických strán.
V rokoch 2003 až 2005 išlo z rozpočtu BBSK do Tatra Air 7 platieb. Najviac financií, 11,660 milióna Sk, presunul BBSK v roku 2005. Dvakrát po milión Sk a raz 7 miliónov Sk na navýšenie základného imania a 2,660 milióna Sk ako dotáciu na leteckú dopravu. Českým aerolíniám (ČSA), ako prevádzkovateľovi dlhodobo stratovej linky Sliač - Praha, dlhuje Tatra Air, a. s., takmer 4 milióny Kč, čo je v prepočte 5,3 milióna Sk. BBSK nebude sanovať stratové hospodárenie spoločnosti a naďalej vykrývať jej stratu. Nové orgány spoločnosti budú rokovať s českým partnerom o spôsobe vyrovnania sa s týmto záväzkom, konštatoval Murgaš. Dodal, že má záujem, aby dopravnú obslužnosť regiónu zabezpečovalo aj letecké spojenie..
Za kritickú situáciu v spoločnosti Tatra Air môžu aj úradníci BBSK a jeho zodpovední činitelia. Až 32-krát neboli dodržané zákony, smernice, ako aj všeobecne záväzné nariadenia BBSK. Porušovali sa pravidlá rozpočtového hospodárenia, zmluvné podmienky a ďalšie nariadenia, konštatoval Murgaš. Zdôraznil, že po spomínanej kontrole budú voči tým, ktorí ich porušovali vyvodené dôsledky, a to aj podaním trestného oznámenia na nich..
Iniciátorom založenia a. s. Tatra Air bolo v roku 2003 podnikateľské združenie Európsky klub. Pri vzniku mal v nej súkromný sektor 64 %, 36 % vlastnili samosprávy - BBSK 15 %, mesto Banská Bystrica 14 %, mesto Zvolen 6,3 % a mesto Sliač 0,7 %. BBSK vynaložil na prvý nákup akcií Tatra Airu, a. s., 1,5 milióna Sk. Pri umorovaní straty znížením základného imania spoločnosti sa hodnota akcií BBSK znížila na 150 000 Sk. Po následnom zvýšení základného imania v roku 2005 nakúpil BBSK akcie za 9,15 milióna Sk a stal sa s 90,76-% podielom majoritným akcionárom spoločnosti.