Banská Bystrica 16. februára (TASR) - Nové orgány Tatra Air, a. s., Banská Bystrica, zvolili akcionári na valnom zhromaždení (VZ) spoločnosti 16. februára. Predsedom trojčlenného predstavenstva sa stal poslanec Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Dušan Švantner. Do dozornej rady zvolili Miroslava Tomana, Michala Kiča a Vladimíra Demčíka, ktorí spomedzi seba určia jej predsedu.
Účastníci valného zhromaždenia sa oboznámili tiež s hospodárskymi výsledkami, ktoré a. s. Tatra Air doteraz dosiahla, ako aj so zámermi a návrhmi na riešenie situácie, v ktorej sa ocitla. Podrobnejšie informácie o tom však poskytne až v pondelok na tlačovej besede nový predseda BBSK Milan Murgaš.
Práve Murgaš po nástupe na spomínaný post koncom januára informoval, že banskobystrická a. s. Tatra Air, ktorá spolufinancuje a organizačne zabezpečuje pravidelnú leteckú prepravu zo Sliača do Prahy, vykázala od svojho vzniku v roku 2003 kumulatívnu stratu takmer 14 miliónov Sk. Iba v roku 2005 dosiahla stratu 4,6 milióna Sk. Českým aerolíniám (ČSA) ako prevádzkovateľovi tejto dlhodobo stratovej linky dlhovala spoločnosť Tatra Air ku koncu januára takmer 4 milióny Kč, čo je v prepočte asi 5,3 milióna Sk.
O ďalšom osude a. s. Tatra Air mali akcionári rozhodnúť na dnešnom na valnom zhromaždení. Vychádzali pritom z výsledkov hĺbkovej kontroly hospodárenia a finančného auditu, ktorý nariadil vykonať BBSK ako jej majoritný vlastník. Od manažmentu spoločnosti predseda BBSK Murgaš žiadal predložiť marketingový a biznis plán, ktorý zabezpečí v priebehu 6 mesiacov znižovanie straty a do roka vyrovnané hospodárenie firmy. "V opačnom prípade budem trvať na tom, aby spoločnosť išla do konkurzu," zdôraznil Murgaš. Doplnil však, že má záujem, aby dopravnú obslužnosť regiónu zabezpečovalo aj letecké spojenie.
Iniciátorom založenia a. s. Tatra Air bolo v roku 2003 podnikateľské združenie Európsky klub. Pri vzniku mal v nej súkromný sektor 64 %, 36 % vlastnili samosprávy - BBSK 15 %, mesto Banská Bystrica 14 %, mesto Zvolen 6,3 % a mesto Sliač 0,7 %. BBSK vynaložil na prvý nákup akcií Tatra Airu, a. s., 1,5 milióna Sk. Pri umorovaní straty znížením základného imania spoločnosti sa hodnota akcií BBSK znížila na 150 000 Sk. Po následnom zvýšení základného imania v roku 2005 nakúpil BBSK akcie za 9,15 milióna Sk a stal sa s 90,76-% podielom majoritným akcionárom spoločnosti. V septembri 2005 poskytol BBSK spoločnosti dotáciu 2,66 milióna Sk.