Stetsony nosia s obľubou nielen Američania, ako vidieť na fotograiách dole, obľubujú ich aj známi speváci a herci. FOTO - ČTK |
Ku každému kovbojovi, aspoň v idealizovaných predstavách, patrí laso, šesťranový kolt a klobúk na hlave. Ale nie hocijaký, musí to byť pravý stetson, ktorý sa stal rovnako fenomenálnym produktom ako džínsy. John Batterson Stetson, tvorca klenutého "pána plání", ako sa najslávnejší model volal, skonal pred sto rokmi - 18. februára 1906.
Medzi slávnymi klobúkmi môže stetsonu, atribútu nielen kovbojov, ale i vojakov, kanadskej jazdeckej polície či súčasných Texasanov, konkurovať snáď jedine sombrero alebo klobúky britských gentlemanov. Na typický širák divokého západu spievali ódy i spisovatelia Jack London alebo Ralph Cumins, nijaký western sa bez neho neobíde. Nehľadiac na to, že stetson vyťahujú v primárkach i prezidentskí kandidáti USA a svoj má i Madeleine Albrightová. Otec plstenej legendy J. B. Stetson sa narodil roku 1830 v newyorskom Orange. Šiť klobúky sa učil od otca Stephana. Po jeho smrti pracoval pre starších bratov: nakupoval materiál, tvaroval a predával výrobky, lenže výnosy šli jeho súrodencom. Preto sa osamostatnil. Keď otváral vlastný obchod, dostal tuberkulózu. Rozhodol sa pred ňou utiecť na čistý vzduch - do St. Josepth v Missouri. Zdravie spájal prácou v tehelni.
Po záplavách, ktoré zmietli mesto, skúšal narukovať, ale do občianskej vojny pre svoju chorobu nešiel. Nakoniec sa s partiou zlatokopov vydal do Skalnatých vrchov. V lete roku 1862 ho zastihla krutá búrka. Premočila, čo sa dalo. Klobučník z Orange neváhal a patrónom urobil z plsti veľké "strechy nad hlavou".
V Pike s Peak, kde chvíľu ťažil rudu, si Stetsonom vyrobený klobúk kúpil prvý zákazník - jazdcovi v sedle náramne svedčal, takže neváhal zaplatiť päť dolárov. Všetko bolo jasné. "Džejbí" sa so zarobenou stovkou dolárov vrátil na pobrežie a vo Philadelphii si roku 1865 prenajal malú predajňu. Šil klobúky.
Vyrábal síce bežné typy, ale stále v ňom hlodala otázka: prečo nepredávať inde a niečo iné? Spomienka na jazdca ho nasmerovala k rozkvitajúcemu dobytkárstvu. Honelníci vtedy klobúky nenosili, aj keď by sa im hodili. Vlastne pre nich vznikol "pán plání", veľký, prírodne sfarbený typ so širokou strechou, v ktorom sa skĺbila prvotriedna účelnosť s eleganciou. Vznikla nová koruna kráľov západu: kovbojov, rančerov i iných dobrodruhov.
Stetson podnikol odvážny plán, ktorý mohol klapnúť alebo ho zničiť - zadarmo rozosielal ukážkový klobúk s objednávkovým listom všetkým významným obchodníkom a modlil sa, aby sa veľmi nezadlžil. Počas dvoch týždňov sa upokojil - objednávky sa len tak hrnuli. Z modelu Boss of Plains, prezývaného familiárne B.O.P., bol kasový trhák, slúžiaci na ochranu pred dažďom i slnkom, na zaháňanie dobytka do ohrád, pitie z potokov i ako cenený módny doplnok.
Originálny stetson stál desať až dvadsať dolárov, čo bolo na tie časy dosť, ale vydržal dlho. "Pojme až tucet priestrelov a nepovolí," šírila sa zveličená reklama. Na západ od rieky Mississippi sa tento klobúk stal pojmom a nosili ho šerifovia, misionári i slávne osobnosti rangu Buffalo Billa. Keď John B. Stetson zomrel, vyrábala fabrika (od roku 1886 mechanizovaná) dva milióny klobúkov ročne a bola najväčšou svojho druhu na svete. Sám majiteľ zanechal dedičom sedem miliónov dolárov. Dnes stojí taká istá továreň v texaskom Garlande a produkuje klobúky v stovkách rôznych tvarov a farieb. Jej sloganom je veta: "Stetson, to nie je klobúk, ale KLOBÚK." (čtk)
FOTO |
FOTO |
FOTO |
Bon Jovi. Bono Vox. Larry Hagman. Sheryl Crowe. FOTO - ČTK |