Egyptské úrady sa dozvedeli o problémoch trajektu až keď sa potopil

Káhira 8. februára (TASR) - Vlastníci egyptského trajektu, ktorý sa potopil v piatok skoro ráno v Červenom mori, informovali o problémoch lode až takmer ...

Káhira 8. februára (TASR) - Vlastníci egyptského trajektu, ktorý sa potopil v piatok skoro ráno v Červenom mori, informovali o problémoch lode až takmer šesť hodín po tom, čo sa potopila. Po utorňajšom zasadnutí vlády to vyhlásil hovorca egyptského prezidenta Husního Mubaraka Suleiman Awad.

"Prístavné orgány boli informované o 7. hod ráno, že majitelia lode s ňou stratili kontakt. A 45 minút nato spoločnosť oznámila, že sa loď potopila," povedal hovorca.

Medzičasom kapitán inej lode od tej istej lodnej spoločnosti Al Salam Maritime povedal pre káhirské noviny al-Ahrám, že ho majitelia požiadali, keď s loďou vyplával z prístavu Safaga, aby sa po trajektu poobzeral, pretože má problémy.

Kapitán lode St. Catherine, Salah Džomá, pre denník Al-Ahrám priznal, že volal kapitánovi trajektu satelitným telefónom, ale nedovolal sa. Po niekoľkých hodinách sa mu podarilo spojiť s jedným členom posádky a ten mu povedal, že je spolu s ďalšími v záchrannom člne na mori a že sa trajekt potopil. Kapitán povedal, že to oznámil spoločnosti v Safage. Na miesto nehody, hoci od neho bol iba 40 kilometrov, sa odmietol vydať, pretože by tým údajne ohrozil svojich 1800 cestujúcich.

"Obával som sa, že by sa St.Catherine mohla prevrhnúť, ak by som sa otočil bokom v tom vetru, aby som mohol ísť nazad," vyhlásil Džomá. "Bolo strašné počasie, veľmi vysoké vlny, rýchlosť vetra dosahovala 45 uzlov (vyše 80 km/hod). Mohlo dôjsť k dvom nešťastiam namiesto jedného," tvrdí.

Kapitán podľa vlastných slov informoval lodnú spoločnosť, že je príliš nebezpečné pokúsiť sa o záchranu ľudí.

Fakt, že egyptské úrady spustili záchrannú operáciu a vyslali lietadlá na miesto nešťastia až okolo 8. hodiny ráno, čo bolo najmenej šesť, možno až sedem hodín po potopení trajektu, podporuje tvrdenie tých, čo prežili, že strávili vo vlnách mora v záchranných vestách či člnoch najmenej 10-12 hodín, kým prišla pomoc. Niektorí z nich zostali v mori po potopení trajektu až 20 hodín.

Meškanie informácie o problémoch trajektu zavinilo tragédiu, ktorej sa bolo možno pri včasnej pomoci ľuďom vyhnúť. Potopenie trajektu si vyžiadalo okolo tisíca obetí na životoch.

Trajekt Al-Salaam Boccaccio 98 opustil prístav Dubá v Saudskej Arábii vo štvrtok večer v 18.30 káhirského času za silného vetra, ktorý na saudskom pobreží vyvolal pieskovú búrku. Loď vyplávala s viac ako 1400 cestujúcimi a členmi posádky a 220 automobilmi na palube.

Asi po dvoch hodinách plavby posádka objavila na lodi požiar v parkingu áut, ktorý uhasila. Podľa cestujúcich, ktorí tragédiu prežili, posádka informovala kapitána o uhasení ohňa a tak pokračoval v ceste k pobrežiu Egypta. V tom čase bol asi 50 km od východiskového prístavu a 150 km od cieľa v Egypte. Silný vietor v noci pravdepodobne rozdúchal zo žeravého popola znova oheň, ktorý sa rozšíril. K nebezpečenstvu prispela aj voda vnútri lode, ktorá sa tam dostala počas hasenia. Loď sa napokon naklonila nabok a potopila asi 100 km od egyptského pobrežia, informoval hovorca prezidenta.

Mnohí z cestujúcich na osudnom trajekte boli Egypťania pracujúci v Saudskej Arábii a ďalších krajinách Perzského zálivu, ktorí boli nútení si hľadať prácu v zahraničí. Zbytočná tragédia vyvolala u mnohých Egypťanov hnev na vládu.

Vládny denník al-Ahrám v nezvyčajne kritickom článku obvinil úrady z "impotencie, zlyhania a neschopnosti čeliť katastrofám". Egyptský prezident podľa hovorcu povedal členom vlády, že "zodpovední neuniknú potrestaniu. Nik v Egypte nestojí mimo zákon alebo vypočúvanie a ako každý Egypťan som rozhorčený a smutný z toho, čo sa stalo," citoval hovorca Mubaraka.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 255
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 987
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 034
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 277
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 318
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 696
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 322
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 519
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 793
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 632

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko začalo vyšetrovanie prípadu Fillonových fiktívnych asistentov

Fillon patril k favoritom francúzskych prezidentských volieb, ale jeho kandidatúra po zverejnení tvrdení o poslaneckých asistentoch utrpela.

Severokórejský veľvyslanec v Česku sa na vejnosti neukazuje, môže sa báť o život

Kim Pchjong-il je mladší nevlastný brat zosnulého severokórejského vodcu Kim Čong-ila.

Savčenková pricestovala do Donbasu, žiada prepustenie väzňov

Vyvolala sporné reakcie svojou kritikou ukrajinskej vlády a výzvami na dialóg s Ruskom podporovanými povstalcami.

Rakúsky súd nariadil prepustenie ukrajinského oligarchu Firtaša

Firtaša obvinili z podplácania indických predstaviteľov v súvislosti s projektom ťažby titánu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop