SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Airbus pre vývoj A380 zanedbal iné modely

Európania pre vývoj veľkokapacitného lietadla Airbus A380 zanedbali iné modely. Stále výraznejšie sa prejavuje deficit tak v palete produktov Airbusu, ako aj v perspektívach výnosov...

Mníchov 6. februára (TASR) Európania pre vývoj veľkokapacitného lietadla Airbus A380 zanedbali iné modely. V roku 2005 sa síce európskemu výrobcovi lietadiel Airbus podarilo s počtom 1 055 objednaných lietadiel opätovne predbehnúť amerického konkurenta Boeing, ktorý zaznamenal 1 002 objednávok. Avšak napriek náskoku sa stále výraznejšie prejavuje deficit tak v palete produktov Airbusu, ako aj v perspektívach výnosov, pripomína v dnešnom vydaní nemecký denník Die Welt. Nový šéf Gustav Humbert preto prednedávnom musel uznať, že Boeing práve získal náskok v lukratívnom segmente obchodu s väčšími lietadlami určenými na dlhé lety.
V tomto segmente sa Američania napríklad pre výraznejšie nasadenie techniky uhlíkových vlákien považujú medzičasom za inovatívnejších a ochotnejších viac riskovať. Odhliadnuc od toho, že Boeing dominuje na trhu s 55-% podielom. Naproti tomu Airbus v minulých rokoch sústredil veľkú časť svojich vývojových kapacít na obrovský Airbus A380 na škodu ostatných segmentov, ktoré na trhu strácajú. Preto dopyt po A340 vlani dosiahol 19 objednávok, zatiaľ čo konkurenčný model Boeingu B777 zaznamenal 154 objednávok. Aj na model A350, ktorý uviedli na trh na jeseň, a bol koncipovaný ako konkurencia novovyvinutého Boeingu B787 "Dreamliner", je menej objednávok, než sa očakávalo.
Nepriamo medzery v produktoch potvrdil aj šéf materského koncernu Airbusu EADS, Noel Forgeard. Na prekvapenie znalcov z branže ohlásil vývoj lietadla určeného na stredné lety z kombinovaných materiálov do roku 2009. Dobrú pozíciu má Airbus jedine so svojou A320. Predovšetkým zo strany nízkonákladových leteckých spoločností je silnejší dopyt po lietadlách na krátke a stredné lety, než po zastaranom B737 od Boeingu.
Rozdielne postavenie obidvoch leteckých gigantov predovšetkým pri lietadlách na dlhé trate má svoj dôvod v odlišných odhadoch budúceho vývoja leteckej dopravy na svete, konštatuje ďalej denník. Obidvaja výrobcovia vychádzajú z podobných mier rastu. Boeing počíta s tým, že letecká doprava sa v nasledujúcich 20 rokoch zvýši ročne o 5 % a tým výrazne prekročí prognózovaný všeobecný hospodársky rast vo výške priemerne 3 %. "Hlavný rozdiel je v prognóze veľkosti lietadiel," uviedol šéf marketingu Boeingu Randy Baseler. Airbus počíta s tým, že veľkosť lietadiel meraná priemernou kapacitou na sedenie na jedno lietadlo sa v najbližších dvoch desaťročiach zväčší z dnešných 181 na 215 sedadiel. Airbus verí, že cestujúci budú stále viac a viac lietať z veľkých letísk na veľké letiská a cieľ svojej cesty dosiahnu s prípojnými letmi. V dôsledku tohto predpokladu vypočítal Airbus na nasledujúcich 20 rokov dopyt po viac ako 1 250 lietadlách s viac ako 450 miestami na palube. Na tento účel majú Európania model A380.
Boeing naproti tomu počíta len s 300 lietadlami tejto veľkostnej triedy. "Počítame s tým, že aerolínie zvládnu rastúcu leteckú dopravu väčšími frekvenciami letov a nonstop spojeniami a pritom siahnu skôr po menších, efektívnejších strojoch," uviedol Baseler.
Prinajmenšom v jednom bode sa však Boeing a Airbus od seba takmer nelíšia. Obidvaja výrobcovia majú problémy získať kvalifikovaný personál.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 10 398
  2. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 632
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 514
  4. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 8 476
  5. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 410
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 058
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 765
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 686
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 046
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 625
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenský lekár je priamo na EURO 2020.


Michal Šášky a 2 ďalší 5 h
Spolumajiteľ spoločnosti Compass Slovakia Zoltán Berghauer

Rozširujú výrobu aj na Slovensku.


11. jún
Ilustračné foto.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 439 obetí.


a 3 ďalší 13 h
Francis Fukuyama.

Rozhovor s politológom Fukuyamom.


10. jún

Neprehliadnite tiež

Brazílsky prezident Jair Bolsonaro.

Jair Bolsonaro dostal pokutu za porušenie pandemických opatrení aj v máji.


SITA 11m
Ilustračné foto

Za uplynulých 24 hodín pribudlo 14 723 potvrdených prípadov nákazy covid-19.


TASR 44m
Ilustračné foto.

Podobné udalosti sú v Egejskom mori bežné počas pátraní po lodiach prevážajúcich migrantov.


TASR 2 h
Ilustračné foto.

Peniaze by putovali do "klimatického fondu".


SITA 2 h