SME

Airbus pre vývoj A380 zanedbal iné modely

Európania pre vývoj veľkokapacitného lietadla Airbus A380 zanedbali iné modely. Stále výraznejšie sa prejavuje deficit tak v palete produktov Airbusu, ako aj v perspektívach výnosov...

Mníchov 6. februára (TASR) Európania pre vývoj veľkokapacitného lietadla Airbus A380 zanedbali iné modely. V roku 2005 sa síce európskemu výrobcovi lietadiel Airbus podarilo s počtom 1 055 objednaných lietadiel opätovne predbehnúť amerického konkurenta Boeing, ktorý zaznamenal 1 002 objednávok. Avšak napriek náskoku sa stále výraznejšie prejavuje deficit tak v palete produktov Airbusu, ako aj v perspektívach výnosov, pripomína v dnešnom vydaní nemecký denník Die Welt. Nový šéf Gustav Humbert preto prednedávnom musel uznať, že Boeing práve získal náskok v lukratívnom segmente obchodu s väčšími lietadlami určenými na dlhé lety.
V tomto segmente sa Američania napríklad pre výraznejšie nasadenie techniky uhlíkových vlákien považujú medzičasom za inovatívnejších a ochotnejších viac riskovať. Odhliadnuc od toho, že Boeing dominuje na trhu s 55-% podielom. Naproti tomu Airbus v minulých rokoch sústredil veľkú časť svojich vývojových kapacít na obrovský Airbus A380 na škodu ostatných segmentov, ktoré na trhu strácajú. Preto dopyt po A340 vlani dosiahol 19 objednávok, zatiaľ čo konkurenčný model Boeingu B777 zaznamenal 154 objednávok. Aj na model A350, ktorý uviedli na trh na jeseň, a bol koncipovaný ako konkurencia novovyvinutého Boeingu B787 "Dreamliner", je menej objednávok, než sa očakávalo.
Nepriamo medzery v produktoch potvrdil aj šéf materského koncernu Airbusu EADS, Noel Forgeard. Na prekvapenie znalcov z branže ohlásil vývoj lietadla určeného na stredné lety z kombinovaných materiálov do roku 2009. Dobrú pozíciu má Airbus jedine so svojou A320. Predovšetkým zo strany nízkonákladových leteckých spoločností je silnejší dopyt po lietadlách na krátke a stredné lety, než po zastaranom B737 od Boeingu.
Rozdielne postavenie obidvoch leteckých gigantov predovšetkým pri lietadlách na dlhé trate má svoj dôvod v odlišných odhadoch budúceho vývoja leteckej dopravy na svete, konštatuje ďalej denník. Obidvaja výrobcovia vychádzajú z podobných mier rastu. Boeing počíta s tým, že letecká doprava sa v nasledujúcich 20 rokoch zvýši ročne o 5 % a tým výrazne prekročí prognózovaný všeobecný hospodársky rast vo výške priemerne 3 %. "Hlavný rozdiel je v prognóze veľkosti lietadiel," uviedol šéf marketingu Boeingu Randy Baseler. Airbus počíta s tým, že veľkosť lietadiel meraná priemernou kapacitou na sedenie na jedno lietadlo sa v najbližších dvoch desaťročiach zväčší z dnešných 181 na 215 sedadiel. Airbus verí, že cestujúci budú stále viac a viac lietať z veľkých letísk na veľké letiská a cieľ svojej cesty dosiahnu s prípojnými letmi. V dôsledku tohto predpokladu vypočítal Airbus na nasledujúcich 20 rokov dopyt po viac ako 1 250 lietadlách s viac ako 450 miestami na palube. Na tento účel majú Európania model A380.
Boeing naproti tomu počíta len s 300 lietadlami tejto veľkostnej triedy. "Počítame s tým, že aerolínie zvládnu rastúcu leteckú dopravu väčšími frekvenciami letov a nonstop spojeniami a pritom siahnu skôr po menších, efektívnejších strojoch," uviedol Baseler.
Prinajmenšom v jednom bode sa však Boeing a Airbus od seba takmer nelíšia. Obidvaja výrobcovia majú problémy získať kvalifikovaný personál.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 676
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 461
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 424
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 452
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 593
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 981
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Musk počas zasadnutia vlády v Bielom dome.

Muskovo pôsobenie vo vedení DOGE sa má skončiť 30. mája.


TASR 2
Ilustračné foto

Muž sa polícii priznal k obvineniam.


TASR
 Han demisiou ukončil mesiace špekulácií.

Dočasným prezidentom a premiérom sa stane vicepremiér Čchoi Sang-mok.


TASR 1
Slovenská europoslankyňa Miriam Lexmann z KDH.

Lexmann dúfa, že po zrušení sankcií EÚ nepristúpi k zmene politiky v zásadných otázkach.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu