SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Airbus pre vývoj A380 zanedbal iné modely

Európania pre vývoj veľkokapacitného lietadla Airbus A380 zanedbali iné modely. Stále výraznejšie sa prejavuje deficit tak v palete produktov Airbusu, ako aj v perspektívach výnosov...

Mníchov 6. februára (TASR) Európania pre vývoj veľkokapacitného lietadla Airbus A380 zanedbali iné modely. V roku 2005 sa síce európskemu výrobcovi lietadiel Airbus podarilo s počtom 1 055 objednaných lietadiel opätovne predbehnúť amerického konkurenta Boeing, ktorý zaznamenal 1 002 objednávok. Avšak napriek náskoku sa stále výraznejšie prejavuje deficit tak v palete produktov Airbusu, ako aj v perspektívach výnosov, pripomína v dnešnom vydaní nemecký denník Die Welt. Nový šéf Gustav Humbert preto prednedávnom musel uznať, že Boeing práve získal náskok v lukratívnom segmente obchodu s väčšími lietadlami určenými na dlhé lety.
V tomto segmente sa Američania napríklad pre výraznejšie nasadenie techniky uhlíkových vlákien považujú medzičasom za inovatívnejších a ochotnejších viac riskovať. Odhliadnuc od toho, že Boeing dominuje na trhu s 55-% podielom. Naproti tomu Airbus v minulých rokoch sústredil veľkú časť svojich vývojových kapacít na obrovský Airbus A380 na škodu ostatných segmentov, ktoré na trhu strácajú. Preto dopyt po A340 vlani dosiahol 19 objednávok, zatiaľ čo konkurenčný model Boeingu B777 zaznamenal 154 objednávok. Aj na model A350, ktorý uviedli na trh na jeseň, a bol koncipovaný ako konkurencia novovyvinutého Boeingu B787 "Dreamliner", je menej objednávok, než sa očakávalo.
Nepriamo medzery v produktoch potvrdil aj šéf materského koncernu Airbusu EADS, Noel Forgeard. Na prekvapenie znalcov z branže ohlásil vývoj lietadla určeného na stredné lety z kombinovaných materiálov do roku 2009. Dobrú pozíciu má Airbus jedine so svojou A320. Predovšetkým zo strany nízkonákladových leteckých spoločností je silnejší dopyt po lietadlách na krátke a stredné lety, než po zastaranom B737 od Boeingu.
Rozdielne postavenie obidvoch leteckých gigantov predovšetkým pri lietadlách na dlhé trate má svoj dôvod v odlišných odhadoch budúceho vývoja leteckej dopravy na svete, konštatuje ďalej denník. Obidvaja výrobcovia vychádzajú z podobných mier rastu. Boeing počíta s tým, že letecká doprava sa v nasledujúcich 20 rokoch zvýši ročne o 5 % a tým výrazne prekročí prognózovaný všeobecný hospodársky rast vo výške priemerne 3 %. "Hlavný rozdiel je v prognóze veľkosti lietadiel," uviedol šéf marketingu Boeingu Randy Baseler. Airbus počíta s tým, že veľkosť lietadiel meraná priemernou kapacitou na sedenie na jedno lietadlo sa v najbližších dvoch desaťročiach zväčší z dnešných 181 na 215 sedadiel. Airbus verí, že cestujúci budú stále viac a viac lietať z veľkých letísk na veľké letiská a cieľ svojej cesty dosiahnu s prípojnými letmi. V dôsledku tohto predpokladu vypočítal Airbus na nasledujúcich 20 rokov dopyt po viac ako 1 250 lietadlách s viac ako 450 miestami na palube. Na tento účel majú Európania model A380.
Boeing naproti tomu počíta len s 300 lietadlami tejto veľkostnej triedy. "Počítame s tým, že aerolínie zvládnu rastúcu leteckú dopravu väčšími frekvenciami letov a nonstop spojeniami a pritom siahnu skôr po menších, efektívnejších strojoch," uviedol Baseler.
Prinajmenšom v jednom bode sa však Boeing a Airbus od seba takmer nelíšia. Obidvaja výrobcovia majú problémy získať kvalifikovaný personál.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 253
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 898
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 875
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 929
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 477
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 326
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 955
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 660
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 342
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Jazdenie na nákladných vlakoch nie je romantika

Amin Palma skáče na vlaky v Mexiku aj v Čadci.

Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.
 Presvedčí Kristen Stewart v úlohe princeznej Diany?

Neprehliadnite tiež

Praha tajne rozsvietila vianočný strom

Vianočný smrek vysoký 17,5 metra pochádza z obce Kamenný Přívoz.

Vianočné trhy v Prahe.

Na Cypre otestujú zariadenie na meranie veku hornín na Marse

Už vyskúšali vesmírne zariadenie v tamojšom pohorí Troodos.

Hrebeň Wdowiak.

Írsko od budúceho týždňa uvoľní opatrenia

Od 18. decembra do 6. januára budú môcť ľudia cestovať medzi grófstvami.

Zdravotníci v Dubline.

Samovražedný útočník sa odpálil pri stánku so zmrzlinou v Mogadiše

Z metropoly Somálska hlásia obete, k atentátu sa prihlásil skupina aš-Šabáb.

Ilustračné foto