Viedeň/Bratislava 1. februára (TASR) - V slovenskom parlamente sa v utorok neúspechom skončil posledný pokus opozície zabrániť privatizácii bratislavského a košického letiska a ich pririeknutiu konzorciu TwoOne. Uviedol to v dnešnom vydaní rakúsky denník Die Presse.
Šéf viedenského letiska Herbert Kaufmann konštatoval, že letiská namiesto toho, aby išli proti sebe, pôjdu spoločne proti svojim konkurentom. Sú nimi letiská Zürich, Mníchov, Budapešť a Praha. Tak ako sa zo západného Slovenska a východného Rakúska bude vytvárať prirodzený hospodársky celok, to isté sa bude diať aj s letiskami.
Každé z letísk bude mať vlastnú sféru činnosti. Viedeň bude prestupnou stanicou pre cestujúcich diaľkových letov z jedného smeru do druhého, kým z Bratislavy budú lietať cestujúci z východiskového do konečného letiska s medzipristátiami. Okrem toho bude Bratislava aj centrálou pre obsluhu lacných leteckých spoločností a charterových letov.
Podmienkou na to, aby sa ciele podarilo realizovať, je zlepšenie dopravného spojenia oboch letísk. Prvým krokom v tomto smere bude vybudovanie trate pre vlaky CAT (City Airport Train), ktoré by malo byť podľa Kaufmanna hotové do roku 2009. Rakúske ministerstvo dopravy predpokladá, že železničné prepojenie oboch letísk by mohlo byť realitou až v roku 2011.
Avšak dovtedy sa preprava cestujúcich medzi letiskami vyrieši provizórne - autobusmi. Preprava osôb medzi viedenským a bratislavským letiskom sa môže začať už od polovice tohto roka. Kaufmann citoval závery medzinárodných štúdií, podľa ktorých počet cestujúcich v spoločnom podniku bude vyšší, ako keby si letiská Viedeň a Bratislava konkurovali. Predpokladalo sa, že keby si konkurovali, v roku 2015 by mali spolu 15 miliónov cestujúcich; avšak spoločnými silami v kooperácii ich prepravia v cieľovom roku okolo 30 miliónov. Z nich by mala Bratislava obslúžiť asi 7 miliónov. S rastom prepravy cestujúcich o milión osôb ročne sa vytvára okolo 1 000 pracovných miest.
Bratislava by taký rast počtu cestujúcich nedokázala zvládnuť so svojou doterajšou materiálovou základňou. Terajší terminál bude rozšírený, ďalší sa bude stavať. V Bratislave sa budú rozširovať aj ranveje. Letisko dostane nové parkovisko pre automobily.
Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.