Topmanažér STV Branislav Zahradník (vľavo) a manažér SuperStar Peter Kavecký stále kontrolujú čísla. Postupové pre víťazov, sledovanosti pre televíziu. FOTO SME - PAVOL MAJER
Sledovanosť druhej série SuperStar je priemerne o 5,83 percenta nižšia ako pri prvej sérii. Prvé semifinálové kolo SuperStar1 v decembri 2004 sledovalo 29,36 percenta divákov, prvé semifinálové kolo SuperStar 2 v decembri 2005 videlo 19,06 percenta divákov.
Klesajúcu tendenciu má aj sledovanosť v rámci druhej série. Minulý týždeň klesla na 15,8 percenta. Pred rokom bola 23,23 percenta. Nešlo však o priamy prenos SuperStar ako počas predchádzajúcich semifinálových kôl. Zo záznamu sa tam predstavovali desiati finalisti a nominácie na divokú kartu, postup do finále.
Podľa sociológa Bohumila Búzika diváci súťaž Slovensko hľadá SuperStar pred rokom sledovali viac pre to, že "šlo o niečo nové, zaujímavé, čo u nás doteraz nebolo".
"Dvojka sa už opakuje," zdôvodňuje pokles sledovanosti. Riešenie situácie vidí v zmene formátu. "Aj keď to celé bolo robené za účelom zvýšenia sledovanosti, nie za účelom hľadania talentov," dodáva Búzik.
Aj psychologička Eva Gajdošová vidí za poklesom sledovanosti podobnosť obidvoch ročníkov. "Počas prvej série SuperStar hovorili o finalistoch deti v školách každý deň. Lepili si ich plagáty a ich hlavnou témou boli práve ich idoly," hovorí s tým, že o SuperStar2 sa zhovárajú oveľa menej.
"Tento rok zaplavil náš mediálny trh lavínový systém reality šou, ľudia sú po nich vláčni," hovorí o dôvodoch porotkyňa Jana Hubinská. Julo Viršík vysvetľuje: "Ťažko navodiť druhý raz očakávanie z projektu, ktorý prišiel pred rokom. Povedal by som, že dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš."
PR manažér SuperStar Peter Kavecký za Slovenskú televíziu pripomína, že nižšiu sledovanosť druhej série očakávali. "A to už počas rozhodovania o jej spustení. Momentálne dosahované čísla naplňujú naše očakávania," tvrdí.
S ním súhlasí aj mediálny analytik Radoslav Augustín. "Nižšia sledovanosť sa dala očakávať. Ale radšej by som počkal, ako dopadne sledovanosť po prvom finálovom prenose dnes." SuperStar považuje za takzvaný nepriestrelný formát, "preto je uňho určitá sledovanosť zaručená".
Paľo Habera to potvrdzuje: "Dvojka má aj napriek poklesu obrovskú sledovanosť. Tých pár percent nie je nič, čo by sa vymykalo zo zákonitosti tej relácie. Čísla sú stále obrovské."
"Nemáme dôvod na razantné kroky," vysvetľuje Peter Kavecký. "Nechystáme nijaké zmeny pre klesajúcu sledovanosť. Tá sa začne zvyšovať počas samotných finálových kôl."
Úpravy, ktorými SuperStar prešla, boli podľa Kaveckého v pláne od začiatku. "Ich zámerom je zatraktívniť pokračovanie SuperStar." Pôjde o zmenené miesto vysielania, obmenu niektorých finálových tém a vsunutie talkshow medzi finalistami a moderátorom Braňom Ciberejom vždy po skončení prenosu. (hab, sma)
SuperStar 1 SuperStar 2 Rozdiel
1. semifinálové kolo 29,36 percenta 19,06 percenta -10,3
2. semifinálové kolo 25 percent 21,2 percenta -3,8
3. semifinálové kolo 17,46 percenta 18,16 percenta 0,7
4. semifinálové kolo 24,4 percenta 17,8 percenta -6,6
5. semifinálové kolo 24,63 percenta 17,1 percenta -7,53
Nominácie do finále 23,23 percenta 15,8 percenta -7,43
Sledovanosť priemerne klesla o 5,83 precent.