Belehrad/Podgorica 31. januára (TASR) - Na čiernohorskom vlaku číslo 6103, ktorý sa 23. januára vykoľajil a zrútil do kaňonu rieky Morača, deň pred tragédiou vymenili brzdový systém. Namontovaný kompresor však pochádzal z lokomotívy, ktorá je od novembra minulého roku mimo prevádzky. Píše o tom dnes srbský denník Blic.
O výmene nevedel ani rušňovodič vlaku Slobodan Drobnjak, ktorého obviňujú zo zavinenia tragickej havárie.
"Podľa doteraz zozbieraných dôkazov a dokumentácie je zrejmé, že bol na vlaku deň pred haváriou vymenený brzdový systém. Pochádzal z takého istého typu vlaku, lenže už bol niekoľko mesiacov mimo prevádzky," uviedol pre Blic jeden z advokátov rušňovodiča Goran Rodič a dodal, že pracujú na získavaní ďalších dôkazov.
Ťažko zranený Drobnjak, ktorému nariadili 30-dňovú väzbu, sa v piatok podrobil operácii v podgorickej nemocnici. Vinu na tragédii, v dôsledku ktorej prišlo o život 66 ľudí a vyše 200 utrpelo zranenia, opakovane odmietol. Prokurátorka Olivera Ražnatovičová ho obvinila z "ťažkého ohrozenia verejnej dopravy" a nedostatočného zabezpečenia vlaku, ktorý sa krátko po zastavení sám od seba pohol a následne vykoľajil.
Odborníci tvrdia, že v kritickom okamihu, keď vlak začal naberať na rýchlosti, nemohol rušňovodič urobiť nič iné, iba brzdiť a spomaliť vlak. To však nebolo možné, keďže brzdový systém nefungoval.
Vyšetrovanie naďalej pokračuje a v pondelok začali s vyťahovaním trosiek vagónov z rokliny pomocou špeciálneho žeriavu privezeného zo Srbska.
12 zsl žab