Režisér Petr Zelenka (vľavo) a herci Ivan Trojan a Zuzana Šulajová. FOTO - ČTK |
"No nazdar, ‚tlsťoška'!" utekal Ivan Trojan po predstavení vyobjímať slovenskú herečku Zuzanu Šulajovú. Na jej postave a tvári sa nič nezmenilo, Šulajová má stále modelingový zovňajšok.
Takto žoviálne sa iba vítala stará partia z nakrúcania filmu Príbehy obyčajného šialenstva. Režisér a autor Petr Zelenka aj teraz ako autor a režisér, herec Ivan Trojan v hlavnej úlohe na javisku a Zuzana Šulajová v hľadisku bratislavského Štúdia L+S. V sobotu v ňom hosťovalo Dejvické divadlo s novou hrou Teremin.
Príbeh o ruskom špiónovi, hudobníkovi a vynálezcovi je plný "zelenkovského" humoru. Do akej miery je skutočný celý príbeh, je diskutabilné. Pri Petrovi Zelenkovi totiž nikdy neviete, či si z vás uťahuje, alebo to myslí vážne.
"To je všetko pravda. Je to reálny hudobný nástroj, ktorý vznikol v roku 1920," povedal o hlavnom vynáleze špióna Teremina Tereminvoxe. Hudobný nástroj pripomínal skrinku z obývačkovej steny s dvoma anténami.
Zelenkov Teremin ho prezentoval ako prvý nekontaktný hudobný nástroj, ale pôvodne ho zostrojil ako alarm pre Lenina a zároveň odpočúvacie zariadenie pre Stalina.
"Tá téma je fascinujúca. Zmenil som síce žáner a štýl, ale to bolo nevyhnutné. Po Príbehoch obyčajného šialenstva všetci hovorili, že sa opakujem. Tak som vyskúšal niečo iné," vysvetlil autor a režisér.
V novej hre sa vypísal zo svojej lásky k fyzike. Teremin v niektorých pasážach podrobne vysvetľuje princíp fungovania žiarovky, detektoru pravdy či prijímačov a vysielačov. Priznal sa, že ako dieťa túžil byť vynálezcom. "Poznáte chlapca, ktorý by v detstve vynálezcom byť netúžil?"
A Tereminom sa stal opäť Ivan Trojan. Zelenka poznamenal: "Písal som mu to na mieru. Keď som priniesol prvú verziu hry, Ivan povedal, že je to hlúposť a mám to prepísať. Pôvodne to bolo o konflikte človeka s bohom. Tak sme premiéru presunuli o päť mesiacov a teraz hráme viac o ľudskej slobode."
Ivan Trojan si nemyslí, že má režiséra omotaného okolo prsta, keď kvôli nemu prepisuje hry. "Je to iba naša forma spolupráce. Aj pri Príbehoch niektoré pasáže prepisoval podľa toho, kto ako improvizoval. To sa mi na ňom páči," usmieval sa Trojan.
Zuzana Šulajová si vie predstaviť Teremina aj na plátne. "Mne sa to páčilo, je to dobrá divadelná hra a dobré divadelné hry sa dajú sfilmovať." Ivan Trojan pochybuje, či by filmovú verziu Teremina dokázal niekto zaplatiť, ale v inom problém nevidí.
Na kolegov sa prišli pozrieť aj Vlado Černý a Ady Hajdu z Astorky či režisér Marián Amsler s herečkou Renátou Ryníkovou. Hajdu sa po predstavení domáhal od Zelenku kurzu hry na teremnivoxe, Amsler vysvetlil, ako vnímal hru: "Na tvorbe pána Zelenku ma uchvátilo šetrné využívanie divadelných prostriedkov. Pracuje inak ako divadelní režiséri. Je úžasné sledovať a baviť sa na jeho predstaveniach."
ZUZANA KOMÁROVÁ