BRATISLAVA 26. januára (SITA) - Zrážky lietadiel s vtákmi predstavujú pre letecké spoločnosti na celom svete závažné bezpečnostné a finančné riziko. Len v rokoch 1999 a 2000 tieto zrážky stáli komerčné letecké spoločnosti viac ako miliardu amerických dolárov vo forme nákladov na opravy škôd a ušlých tržieb spôsobených meškaním letov. Podľa najhoršieho scenára tieto zrážky môžu spôsobiť i stratu lietadla, posádky a pasažierov. Preto musia všetky lietadlá v súčasnosti spĺňať podmienky, ktoré zaistia bezpečný let aj v prípade zrážky lietadla s vtákom. Bežné testy sa vykonávajú s vtákmi, ktoré sa pre účely testov usmrcujú a potom sa vystreľujú z plynového dela na jednotlivé časti lietadla, ako je napr. ochranné sklo, okná, motory apod. Teraz sa však budú môcť pri vývoji nových modelov lietadiel namiesto živých vtákov používať syntetické modely, ktoré vyvíja spoločnosť BAE Systems Advanced Technology Centre (ATC). Zachráni sa tým život mnohých vtákov, testy zrážok bude možné viackrát opakovať a zároveň sa zníži biologické riziko spojené s použitím živých vtákov.
Modely syntetických vtákov sa vyrábajú zo želatíny a sú sformované do jednoduchých geometrických tvarov, ktoré sa podobajú tvaru trupu vtákov napr. valca alebo elipsoidu. Používajú sa však aj dokonalejšie modely vtákov s krkom a krídlami, ktoré pri simulácii zrážky lietadla s vtákom ukazujú komplexnejšiu reakciu materiálu na náraz. ATC sa pri simuláciách zameriava najmä na vplyv tvaru veľkých druhov vtákov ako je napríklad hus kanadská. Práve tieto vtáčie druhy sú totiž pre letecký priemysel nebezpečné, pretože sú veľké a ich populácia neustále rastie. I keď výskumy testov ukázali vysoký stupeň zhody medzi syntetickými modelmi a živými vtákmi, najmä pokiaľ ide o tlak pri náraze, existujú situácie, pri ktorých by modely neboli dostatočnou náhradou. Medzinárodná skupina pre testy zrážok lietadiel s vtákmi (IBRG) vyvíja úsilie zdokonaliť a štandardizovať syntetický model vtáka pre potreby certifikačných testov a skúma použitie nových materiálov, ktoré by mohli nahradiť existujúce modely. Odkedy nebezpečenstvo zrážok lietadiel s vtákmi priamoúmerne vzrastá s rastúcim množstvom lietadiel a vtákov na oblohe, testy bezpečnosti lietadiel sa neustále zdokonaľujú. Aj to je jedna z ciest ako prispieť k tomu, aby sa zrážky lietadiel s vtákmi neskončili tragédiou.