Praha 19. januára (TASR) Problematiku rodu a feminizmu si vzala na mušku kurátorka výstavy 4 + jeden Jana Geržová, prezidentka slovenskej sekcie Medzinárodnej asociácie kritikov umenia. Do Slovenského inštitútu v Prahe priviezla práce štyroch žien a jedného muža, Jany Želibskej, Emöke Vargovej, Pavlíny Fichta Čiernej, Evy Filovej a Ladislava Čarného.
Pražská výstava je prvou zo série výstav, ktoré v Slovenských inštitútoch v Európe predstavia 45 autorov z pripravovanej dvojjazyčnej publikácie o súčasných slovenských umelcoch po roku 1990.
Vystavované diela zvyčajne vyžadujú starostlivý výber miesta a nasvietenie. Výnimkou je exponát Ladislava Čarného, ktorý leží v tmavej miestnosti na zemi a je možné po ňom chodiť. Aby sa návštevník výstavy dozvedel viac, musí vziať do ruky vysávač, v hubici ktorého je ukrytá UV lampa. Až potom sa mu na koberci objaví dovtedy neviditeľný text.
Je to vysávanie pre mužov: keď si povysávate ten text, tak si ho môžete prečítať, lebo je písaný fosforom a ten vysávač je zariadený tak, že ten fosfor nabudzuje, nasvecuje hubica vysávača, vysvetlil pre TASR autor Ladislav Čarný.
A prečo sa kurátorka výstavy rozhodla na výstavu o feminizme zaradiť okrem štyroch umelkýň aj ich kolegu-muža? Pretože si myslíme, že netreba separovať ženské autorky od mužských autorov. Vybrali sme si reprezentatívneho mužského autora. Je to vlastne feministická inštalácia napriek tomu, že to urobil muž, poznamenala Jana Geržová.
Výstava v centre Prahy bude sprístupnená do 6. februára.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) pel