Slováci sa nechcú radiť medzi známych ľudí, celebrity. Vyplýva to z prieskumu agentúry MVK, vykonanom pre denník SME. Na otázku, či by chceli byť verejne známou osobnosťou, hviezdou, odpovedalo až 72,2 percenta opýtaných nie. Len 18,8 percenta respondentov by si popularitu užilo.
Podľa sociológa Bohumila Búzika z prieskumu vyplýva, že "Slovensko je spoločnosťou zdravého rozumu". Predpokladá, že v odpovediach zohráva úlohu ostýchavosť, no "väčšina opýtaných si uvedomuje, že obdiv znamená aj stratu súkromia a zasahovanie médií a obdivovateľov do výsostne osobných vecí jednotlivca".
Psychológ Dušan Fabián dodáva: "Väčšina ľudí má prirodzené zábrany byť v centre pozornosti. Nechce verejne rozprávať o svojom súkromí a pocitoch."
Mediálny analytik Miloš Mistrík pripomína, že obraz sveta verejne známych ľudí je na Slovensku značne pokrivený: "Ľudia ho vidia ako škandalózny, nemravný, možno aj nebezpečný a boja sa do takéhoto prostredia ísť. Pozerať sa naň zvonku, to áno, ale iba cez bezpečnostné sklo."
A tak až 66,7 percenta Slovákov by nebolo ochotných zaplatiť nič za osobné stretnutie s obľúbenou televíznou, hudobnou, športovou či inou hviezdou. Len 10,2 percenta by bolo za stretnutie ochotné zaplatiť 100 korún a len 0,2 percenta opýtaných 100-tisíc korún.
Mistrík tvrdí: "Toto potvrdzuje moje slová, že ľudia sa nepotrebujú a nechcú osobne konfrontovať so svojimi obľúbencami. Stačí im pohľad cez obrazovku. Podvedome nechcú prísť o ilúzie ani si rozbiť tajné sny. A už vôbec nie za to zaplatiť."
Peniaze šliapu po uznaní
No hoci väčšina Slovákov nepotrebuje byť pod drobnohľadom spoločnosti, finančné ohodnotenie známych ľudí ich zaujíma. Podľa prieskumu až 45,4 percenta respondentov považujú za najlepšie na živote hviezd peniaze a len pre 15,9 percenta to je uznanie.
Miloš Mistrík hovorí, že ten výsledok súvisí "s pokrivenosťou obrazu hviezd". "Mnoho hviezd a verejne známych ľudí totiž nie sú skutočnými osobnosťami, nemajú nadpriemerné duchovné hodnoty, a tak si ľudia myslia, že jediné, čo stojí v tom prostredí za reč, sú peniaze," vysvetľuje.
Psychologička Gabriela Herényiová si myslí: "Ľudia majú posunutý hodnotový rebríček, myslia si, že šťastný človek je ten, kto je známy a má veľa peňazí. Nie každý verejne známy človek má veľa peňazí a platí to aj naopak. Keďže väčšina nezažila život verejne známej osobnosti a nepozná ho, rozmýšľa takto."
Slovák verzus celebrita podľa sociológa Bohumila Búzika Tí, ktorí sú ochotní zaplatiť za stretnutie s celebritou 100 až 500 korún (19,9 percenta respondentov), môžu byť označovaní ako diváci. Slávni ľudia ich zaujímajú v rámci kina či koncertu. K nim možno prirátať aj tých, čo sú ochotní zaplatiť za stretnutie s hviezdou najviac 1 000 korún (6,8 percenta). Tí, ktorí sú ochotní za stretnutie s hviezdou zaplatiť od 2- do 10-tisíc korún, už môžu byť označení za vášnivých obdivovateľov (v celom súbore prieskumu ich je 1,2 percenta). Tí, čo sú za stretnutie s hviezdou ochotní zaplatiť viac ako 10-tisíc korún, sú fanatici, blížiaci sa náboženskému vytrženiu zo stretnutia so svätcom či s uzdravovateľom (0,4 percenta opýtaných Slovákov). |
Štefan Skrúcaný reaguje: "Peniaze sú v tomto povolaní veľmi relatívne, lebo veľké peniaze sa točia úplne inde, než v šoubiznise. Na Slovensku to nie je ani šou a už vôbec nie biznis. Veľké peniaze sa nezarábajú prácou, čo je smutné. Moderátor je robotík kultúry, ktorý má namiesto montérok oblek a namiesto lopaty má mikrofón. Inak je to to isté."
Adela Banášová k tomu dodáva: "Ten prieskum vystihuje príhoda, ktorú mi povedal môj známy. Núkali mu reláciu v televízii za veľmi málo peňazí. Povedal im to. A v televízii hovorili: ‚Nebláznite, budete medializovaní, spopularizovaní.' On im odpovedal: ‚Práve za to mi zaplaťte, že každý bude na mňa na ulici ukazovať.' Peniazmi je zaplatená daň presne za toto."
Tak pohľad na umelca - cez prizmu peňazí - Skrúcaného šokuje. Myslí si: "Je to spôsobené aj zlou ekonomickou situáciou v našej krajine. Mňa na tejto práci posúva vpred najmä uznanie od diváka. Potlesk po skončení predstavenia je niečo, čo sa nedá zaplatiť a ani vždy čakať. Ak niekto niečo robí len pre peniaze, je to na jeho práci vidieť."
Autor: hab