Zdeněk Troška pri naštudovávaní Rusalky v košickom Štátnom divadle. Skúšajú od minulého týždňa, premiéra bude o mesiac. V pozadí je Tatiana Paľovčíková ako Rusalka na skúške. FOTO - TASR |
Je tvorcom komédie Slunce, seno, jahody a jej pokračovaní. Režíroval rozprávky Princezna ze mlejna či Z pekla štěstí. Pred rokom naštudoval operu Rusalka v Štátnej opere Praha v titulnej úlohe s Evou Urbanovou. Od minulého týždňa režíruje rovnaké dielo v Štátnom divadle Košice. ZDENůK TROŠKA hovoril so SME aj o tom, že nakoniec nakrúti film o Alžbete Báthoryovej, no iný, ako nakrúca Jakubisko.
Dlho hovoríte o sfilmovaní Čachtickej panej, teraz ju robí Juraj Jakubisko.
Ja ju mám pripravenú už 20 rokov. Za socializmu to nebolo možné preto, že čachtická pani nebola ani v Červenom kríži, ani vo zväze žien. Nebola dosť ideová. Po revolúcii zasa neboli peniaze. Takže čakám, až zoženieme toľko peňazí, aby sme to mohli nakrútiť. Tak, ako by si to divák predstavoval.
To je ako?
Ako výpravný kostýmový romanticko-dobrodružný film s hororovými prvkami. Pokiaľ viem, Juraj Jakubisko si zvolil očisťujúci variant. Chce z nej urobiť obeť ohovárania. Podľa neho Báthoryová vlastne vôbec nebola zlá žena. Bola to dobrá dáma, lekárka, bylinkárka, ba možno aj prvá gynekologička.
Vy to pripravujete ako reakciu na Jakubiska?
Pripravujem filmový prepis románu Nižňanského. No nie iba nejakú hlúpu inscenáciu, kde budú sedieť pred nejakým gobelínom dvaja ľudia v kostýmoch a on jej bude hovoriť: ‚Škoda, moja drahá, že si nebola včera v Prešporku, aký krásny ples bol u palatína Thurza.' To nie.
Vraj bude hrať Báthoryčku Magálová?
Chcel som ju obsadiť, videl som ju vo filme Mária Stuartová, kde hrala Alžbetu Anglickú. Bola skvelá. Nedávno mi však povedala: ‚Keď sa nepoponáhľaš, tak už potom môžem hrať iba Ficka!' "V opere nie som nováčik. Už pred 15 rokmi som inscenoval v pražskom Národnom divadle Dona Carlosa.
Rusalka vraj nebude vo vašom ponímaní nijaká teroristka?
Ctím si autora, napísal to ako rozprávku. Aj Dvořákova hudba je rozprávková. Je tam všetko, dobro, zlo, láska, smrť. Ak by som chcel robiť experiment, požiadam súčasného autora, ktorý komponuje vážnu hudbu, nech mi zloží modernú operu na akýkoľvek námet. Ale načo kaziť hotovú operu? "Dnes ich je v pražských divadlách toľko, že už divákov omrzeli. Všetky sú si podobné ako vajce vajcu. Každý chce byť avantgardný a vyťahovať sa nad diváka. Robiť frustrovanú Rusalku alebo princa s oidipovským komplexom je kravina. Vždy som tvrdil, že chcem robiť opery klasicky.
Prečo?
Lebo dnes máme samé nové ponímanie a výklad, ale najmä mladí diváci nevideli, ako vyzerá originál. Ja sa vrátim ku klasickému vyjadreniu diela. V tomto prípade k rozprávkovému."
Aj vaše komédie sú divácky vďačné, no Kameňák III. ašpiruje na anticenu.
Nikdy som nerobil filmy pre ocenenie. Ani Český lev (výročné filmové ceny v ČR) ma nezaujíma. Vždy som sa pozeral na diváka. Keď dostanem cenu za najväčší počet predaných DVD alebo peoplemetre ukážu, že moje filmy sú divácky najobľúbenejšie, je to najvyššie ocenenie. Začiatkom roka mi volali z televízie Nova, ktorá vysielala Kameňák, že všetky tri diely porazili všetky programy v sledovanosti. A konkurovať im mohlo hocičo, dokonca aj silvestrovské programy.
No kritici vás nešetria.
Pretože sa s nimi nepaprem. Neleziem im do zadku, poviem im na rovinu, čo si myslím. Ešte dávnejšie som si urobil čas a šiel som si do filmového ústavu prečítať dobové kritiky dnes slávnych filmov, Cisárov pekár, Pyšná princezná, Bol raz jeden kráľ, Strieborný vietor, Princezná so zlatou hviezdou na čele. Všetky kritici zrezali a dnes sú v zlatom fonde kinematografie.