Matej Cifra.
Keď sa herec Dušan Cinkota zúčastnil na konkurze do reality šou VyVolení 2, konkurovali mu skúsení rozhlasoví moderátori. "Boli perfektní, veľmi pohotoví," povedal o nich Cinkota. A hoci post moderátora získal on, pravda je, že rozhlasoví moderátori sa výrazne presadzujú aj v televíziách.
Ich grandiózny nástup sa začal v Slovenskej televízii moderátorskou trojicou Adela Banášová, Martin Pyco Rauch a Branislav Bruno Ciberej. Všetci traja pracujú vo Fun rádiu.
Po tom dala zelenú moderátorom z rozhlasu televízia JOJ vo VyVolených, kde Nočnou šou druhý raz sprevádzajú Matej Sajfa Cifra a Dagmar Didiana Dianová. Tiež sú obaja z Fun rádia.
A po talente z rozhlasu siahla aj televízia Markíza. Peter Pinďo Lengyel s prehľadom zatienil Zuzanu Belohorcovú pri moderovaní nočnej šou Big Brother. Našli ho v Rádiu Max Nitra, v Markíze moderoval aj relácie Kuul Klub či F 15 a v programe Hodina pravdy nahradí Ivetu Malachovskú.
Náhoda, trend či samozrejmosť?
"Ukázalo sa, že rozhlasoví moderátori majú ten druh skúseností, ktoré vyžaduje najmä živé televízne vysielanie. A to bezprostrednosť, spontánnosť a pohotovosť," vysvetľuje nástup nových ľudí do televízií člen manažmentu JOJ Ľudovít Tóth.
S členom manažmentu STV Branislavom Zahraníkom sa zhodujú, že nejde o trend. "Nemožno zovšeobecňovať. Nechcem, aby to vyznelo, že rádiá sú chovnou stanicou alebo inkubátorom televíznych moderátorov," vysvetľuje Zahradník.
Televízie preto špeciálne rozhlasových moderátorov nevyhľadávajú. Reagujú na odporúčania, sledujú rádiá aj slovenské televízie, niekedy zaúraduje náhoda. "Pozývame hercov, novinárov, rozhlasových moderátorov, ale aj bežných ľudí, ktorí sa prihlásia. Kamerové skúšky potom urobia selekciu," vysvetľuje Zahradník.
Tak sa dostal k televíznemu moderovaniu napríklad Matej Sajfa Cifra. A porovnáva: "Moderovanie v rádiu je o niečo zložitejšie ako v televízii. Tam nemôže byť ani chvíľu ticho. V televízii sa však moderátor kontaktuje s divákmi aj prostredníctvom obrazu. Môže to teda uhrať gestikuláciou a mimikou, ktorá je v rozhlase nepodstatná."
Aj Branislava Bruna Cibereja pozvala televízia na kasting. "Podľa mňa je logickejší postup ísť z rádia do televízie ako naopak. Sme pripravení na rôzne možnosti, ako sa môže niečo vyvinúť, vieme zareagovať. Človek sa v rádiu naučí klásť otázky, ktoré sú postavené iba na vete."
Aj profesorka z Vysokej školy múzických umení a Trnavskej univerzity Eva Žilineková, ktorá pracuje s moderátormi Fun rádia, B1, STV i JOJ považuje obsadenie ľudí z rádií na posty televíznych moderátorov za dobrý nápad a ťah.
"Sú naučení pracovať so slovom bez toho, aby mali oporu vo vizuálnom pôsobení. Rozhlasový moderátor musí dať do hlasu všetky vnútorné dispozície, veľkú dávku porozumenia, citu, vtipu a šarmu," hovorí.
So Žilinekovou súhlasí aj moderátorka a redaktorka Andrea Bugošová, ktorá vyučuje na fakulte masmediálnej komunikácie v Trnave: "Na rozhlasovom moderátorovi veľmi vidieť, keď príde do televízie. Jeho práca je potom aj oveľa jednoduchšia s obrazom, pretože prezentačnú časť s mikrofónom má zvládnutú."
Čo môže talent diskvalifikovať?
Jednou z nevýhod rozhlasových moderátorov býva neskúsenosť s prácou pred kamerou. "Ale šikovní rozhlasáci ani s tým nemajú dlho problém," poznamenáva Ľudovít Tóth.
Hendikepom pre talent môže byť aj výzor. "Za výborným hlasom sa mnohokrát skrýva tvár a postava, ktorú pri všetkej tolerancii nemožno ponúknuť divákovi na obraz," priznáva Branislav Zahradník.
A tvrdí sa, že rozhlasoví moderátori nevyužívajú gestá a mimiku. Tú teóriu však súčasní mladí ľudia nabúravajú. Cifra hovorí: "Ja používam gestá aj za mikrofónom. Pred moderovaním na televíznej obrazovke som nemusel prejsť intenzívnou prípravou vystupovania na kameru. Povedali mi, aby som bol taký, aký som. Keby som absolvoval nejaké hodiny tvárenia sa, asi by som sa hrozne zviazal a nebolo by to prirodzené."
Prečo teda zažiaril spomedzi rozhlasových moderátorov v konkurze na VyVolených herec Dušan Cinkota? Žilineková si myslí: "Možno aj preto, že vedel spontánne vychádzať zo spätnej väzby, z konkrétneho človeka v danej situácii a vedel sa naň upnúť. To je jeho výhoda nielen ako herca, ale aj ako človeka."