Praha 12. januára (TASR) České dráhy (ČD) dnes dôrazne požiadali taliansku spoločnosť Alstom o urýchlené riešenie problému nových vlakov Pendolino s programom počítača. Najrýchlejší a najmodernejší český vlak po dlhom skúšobnom období riadne premáva iba šesť týždňov, ale už štyrikrát vlaky zostali stáť kvôli chybe softvéru. Dve poruchy sa vyskytli dnes a jedna v stredu.
Problémy s programovým vybavením vlakov Pendolino dnes TASR potvrdil hovorca ČD Aleš Ondrůj. Záležitosť ale podľa ČD nemá žiaden vplyv na bezpečnosť týchto vlakov. Železničná spoločnosť sa svojim cestujúcim ospravedlnila a pasažieri Pendolina, ktorých sa problémy vlaku dotkli, môžu žiadať vrátenie miestenky v hodnote 200 Kč alebo pätiny cestovného.
Niektoré súpravy Pendolina v ČR naďalej premávajú, ďalšie sú dočasne nahradené komfortnými vagónmi, ktoré sú zaraďované do vlakov EuroCity a InterCity.
Skupina expertov z Talianska už pricestovala do ČR, aby problém odstránila. Podľa ČD je za odstránenie chyby plne zodpovedný výrobca vlaku, spoločnosť Alstom.
Vlak Pendolino má maximálnu konštrukčnú rýchlosť 230 kilometrov za hodinu, technická dokumentácia je schválená pre rýchlosť 200 km/h, ale pri testovacích jazdách dosiahlo Pendolino český národný rekord 237 km/h. V ČR vzhľadom na možnosť tratí bude vlak premávať v Česku iba maximálne 160-kilometrovou rýchlosťou.
S Pendolinom sa cestujúci v ČR mali možnosť voziť v priebehu celého roku 2005, ale iba na trati medzi Prahou a Děčínom v rámci dlhodobého certifikačného testovania. Český supervlak chcú ČD nasadiť od konca februára aj na trate do Nemecka, Rakúska a na Slovensko. Musí však tomu predchádzať dokončenie certifikácie v zahraničí.
Sedem súprav Pendolino s výklopnými skriňami stálo České dráhy 4,5 miliardy Kč. Vlaky mali v Česku premávať už šesť rokov. Konzorcium firiem vedené českou ČKD dostalo objednávku aj zálohu ešte v roku 1995. ČKD však skrachovala a nový impulz prišiel o päť rokov neskôr, kedy sa projektu ujali talianske spoločnosti Fiat a Alstom. O zdržanie sa v závere postarali problémy s elektromagnetickou kompatibilitou vlaku, ktorý rušil niektoré železničné zabezpečovacie zariadenia. Tie sú v Česku napájané jednosmerným aj striedavým prúdom.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) žab