Berlín/Peking 8. januára (TASR) Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo závislosť od amerického výrobcu lietadiel Boeing a jeho európskeho konkurenta Airbus.
Už v najbližšom 5-ročnom pláne by mala byť prednostne zmienka o výrobe lietadla so 150 až 200 miestami, oznámila Komisia pre vedu, technológiu a priemysel (COSTIND). Komisia je zodpovedná za čínsky zbrojársky priemysel a má tiež veľký vplyv na civilný letecký priemysel.
Už vlani zástupcovia leteckej brandže naliehali na centrálnu vládu v Pekingu, aby odsúhlasila výrobu veľkého lietadla. Potreba kapacít totiž v rozmáhajúcej sa Ríši stredu neustále rastie. Čína bola už v roku 2004 so 120 miliónmi cestujúcich 3. najväčším trhom civilnej leteckej dopravy na svete po USA a Európe. Medzitým sa každé 6. dopravné lietadlo predáva do Číny.
Plánovaný stroj má mať ideálnu veľkosť pre letecké spojenia medzi 3 najdôležitejšími, najviac sa rozvíjajúcimi regiónmi Číny. Tieto sú od seba vzdialené každé viac ako 1 000 kilometrov (km): Hongkong, Šanghaj a oblasť v okolí Pochajského zálivu na severovýchode.
Pozorovatelia počítajú s nákladmi na vývoj na nový typ lietadla minimálne 5 miliárd USD, v prepočte 155,8 miliardy SKK. Na svetovom trhu bude musieť takýto stroj konkurovať najpredávanejšiemu hitu Boeingu 737 a modelom Airbusu A319, A320 a A321.
Neustále sa objavujú chýry, že Čína chce vlastné veľké lietadlo vyrábať v Harbine v severovýchodnej Číne. V súčasnosti tam má brazílsky výrobca lietadiel Embraer spoločný podnik na výrobu regionálneho lietadla. Boeing má v severovýchodnom meste Xian spoločný podnik, ktorý dodáva pre domácu fabriku v Seattle. Boeing a Airbus nakupujú okrem toho stále viac súčiastok pre lietadlá od čínskych dodávateľov.
Airbus v súčasnosti rokuje s viacerými čínskymi mestami o závode na konečnú montáž modelu A320, ktoré prepraví 120 až 180 cestujúcich. Harbin, Šanghaj, Xian a Tianjin majú o projekt veľký záujem. Avšak partner Airbusu, Francúzsko, má ešte obavy, že konzorcium by mohlo pri možnom spoločnom podniku v Číne stratiť priveľa know-how.
"Teoreticky existuje potenciál na vlastné dopravné lietadlo v Číne," uviedla expertka na čínsky letecký priemysel. "Ale kým sa tak stane, prejde ešte minimálne 10 rokov." Až doteraz mali čínske aerolinky problémy s náročnou obsluhou strojov z USA a z Európy. Až v decembri čínsky premiér Wen Ťia-pao objednal počas návštevy v Paríži 150 lietadiel typu A320.
Informoval o tom nemecký denník Die Welt na svojej internetovej stránke.