SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Čína chce od roku 2010 vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá

Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo závislosť od amerického výrobcu lietadiel Boeing a jeho európskeho konkurenta Airbus.

Berlín/Peking 8. januára (TASR) Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo závislosť od amerického výrobcu lietadiel Boeing a jeho európskeho konkurenta Airbus.
Už v najbližšom 5-ročnom pláne by mala byť prednostne zmienka o výrobe lietadla so 150 až 200 miestami, oznámila Komisia pre vedu, technológiu a priemysel (COSTIND). Komisia je zodpovedná za čínsky zbrojársky priemysel a má tiež veľký vplyv na civilný letecký priemysel.
Už vlani zástupcovia leteckej brandže naliehali na centrálnu vládu v Pekingu, aby odsúhlasila výrobu veľkého lietadla. Potreba kapacít totiž v rozmáhajúcej sa Ríši stredu neustále rastie. Čína bola už v roku 2004 so 120 miliónmi cestujúcich 3. najväčším trhom civilnej leteckej dopravy na svete po USA a Európe. Medzitým sa každé 6. dopravné lietadlo predáva do Číny.
Plánovaný stroj má mať ideálnu veľkosť pre letecké spojenia medzi 3 najdôležitejšími, najviac sa rozvíjajúcimi regiónmi Číny. Tieto sú od seba vzdialené každé viac ako 1 000 kilometrov (km): Hongkong, Šanghaj a oblasť v okolí Pochajského zálivu na severovýchode.
Pozorovatelia počítajú s nákladmi na vývoj na nový typ lietadla minimálne 5 miliárd USD, v prepočte 155,8 miliardy SKK. Na svetovom trhu bude musieť takýto stroj konkurovať najpredávanejšiemu hitu Boeingu 737 a modelom Airbusu A319, A320 a A321.
Neustále sa objavujú chýry, že Čína chce vlastné veľké lietadlo vyrábať v Harbine v severovýchodnej Číne. V súčasnosti tam má brazílsky výrobca lietadiel Embraer spoločný podnik na výrobu regionálneho lietadla. Boeing má v severovýchodnom meste Xian spoločný podnik, ktorý dodáva pre domácu fabriku v Seattle. Boeing a Airbus nakupujú okrem toho stále viac súčiastok pre lietadlá od čínskych dodávateľov.
Airbus v súčasnosti rokuje s viacerými čínskymi mestami o závode na konečnú montáž modelu A320, ktoré prepraví 120 až 180 cestujúcich. Harbin, Šanghaj, Xian a Tianjin majú o projekt veľký záujem. Avšak partner Airbusu, Francúzsko, má ešte obavy, že konzorcium by mohlo pri možnom spoločnom podniku v Číne stratiť priveľa know-how.
"Teoreticky existuje potenciál na vlastné dopravné lietadlo v Číne," uviedla expertka na čínsky letecký priemysel. "Ale kým sa tak stane, prejde ešte minimálne 10 rokov." Až doteraz mali čínske aerolinky problémy s náročnou obsluhou strojov z USA a z Európy. Až v decembri čínsky premiér Wen Ťia-pao objednal počas návštevy v Paríži 150 lietadiel typu A320.
Informoval o tom nemecký denník Die Welt na svojej internetovej stránke.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 982
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 194
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 940
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 453
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 005
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 952
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 388
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 264
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 120
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 996
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

13 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

3 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Aj Francúzsko očkuje seniorov.

Dôvodom je cirkulácia nových, nákazlivejších variantov koronavírusu.

4 h
Marcelo Rebelo de Sousa.

Na druhom mieste skončila socialistická kandidátka Ana Gomesová.

4 h
Lekár sa stará o pacienta v nemocnici v Los Angeles.

Počet obetí pandémie v USA presiahol hranicu 400-tisíc.

5 h
Predseda Európskej rady Charles Michel.

EÚ si môže zabezpečenie dodržiavania zmlúv vynútiť aj "právnymi prostriedkami".

6 h