SME

Čína chce od roku 2010 vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá

Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo závislosť od amerického výrobcu lietadiel Boeing a jeho európskeho konkurenta Airbus.

Berlín/Peking 8. januára (TASR) Čína chce od roku 2010 vyvíjať vlastné veľké lietadlá určené na komerčnú letecké dopravu. Peking tým chce znížiť dlhodobo závislosť od amerického výrobcu lietadiel Boeing a jeho európskeho konkurenta Airbus.
Už v najbližšom 5-ročnom pláne by mala byť prednostne zmienka o výrobe lietadla so 150 až 200 miestami, oznámila Komisia pre vedu, technológiu a priemysel (COSTIND). Komisia je zodpovedná za čínsky zbrojársky priemysel a má tiež veľký vplyv na civilný letecký priemysel.
Už vlani zástupcovia leteckej brandže naliehali na centrálnu vládu v Pekingu, aby odsúhlasila výrobu veľkého lietadla. Potreba kapacít totiž v rozmáhajúcej sa Ríši stredu neustále rastie. Čína bola už v roku 2004 so 120 miliónmi cestujúcich 3. najväčším trhom civilnej leteckej dopravy na svete po USA a Európe. Medzitým sa každé 6. dopravné lietadlo predáva do Číny.
Plánovaný stroj má mať ideálnu veľkosť pre letecké spojenia medzi 3 najdôležitejšími, najviac sa rozvíjajúcimi regiónmi Číny. Tieto sú od seba vzdialené každé viac ako 1 000 kilometrov (km): Hongkong, Šanghaj a oblasť v okolí Pochajského zálivu na severovýchode.
Pozorovatelia počítajú s nákladmi na vývoj na nový typ lietadla minimálne 5 miliárd USD, v prepočte 155,8 miliardy SKK. Na svetovom trhu bude musieť takýto stroj konkurovať najpredávanejšiemu hitu Boeingu 737 a modelom Airbusu A319, A320 a A321.
Neustále sa objavujú chýry, že Čína chce vlastné veľké lietadlo vyrábať v Harbine v severovýchodnej Číne. V súčasnosti tam má brazílsky výrobca lietadiel Embraer spoločný podnik na výrobu regionálneho lietadla. Boeing má v severovýchodnom meste Xian spoločný podnik, ktorý dodáva pre domácu fabriku v Seattle. Boeing a Airbus nakupujú okrem toho stále viac súčiastok pre lietadlá od čínskych dodávateľov.
Airbus v súčasnosti rokuje s viacerými čínskymi mestami o závode na konečnú montáž modelu A320, ktoré prepraví 120 až 180 cestujúcich. Harbin, Šanghaj, Xian a Tianjin majú o projekt veľký záujem. Avšak partner Airbusu, Francúzsko, má ešte obavy, že konzorcium by mohlo pri možnom spoločnom podniku v Číne stratiť priveľa know-how.
"Teoreticky existuje potenciál na vlastné dopravné lietadlo v Číne," uviedla expertka na čínsky letecký priemysel. "Ale kým sa tak stane, prejde ešte minimálne 10 rokov." Až doteraz mali čínske aerolinky problémy s náročnou obsluhou strojov z USA a z Európy. Až v decembri čínsky premiér Wen Ťia-pao objednal počas návštevy v Paríži 150 lietadiel typu A320.
Informoval o tom nemecký denník Die Welt na svojej internetovej stránke.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 158
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 384
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 670
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 923
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 849
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 472
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 123
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 871
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na osýpky sa na juhu USA očkuje čoraz menej detí.

Obzvlášť nebezpečný návrat zaznamenávajú osýpky.


TASR

V Bazilike sv. Petra pokračuje lúčenie.


TASR a 1 ďalší 1

„Žijeme v neistej dobe," vyhlásil minister obrany.


TASR
Austrálsky premiér Anthony Albanese.

Väčšinu z vyťažených surovín predáva.


TASR 2
SkryťZatvoriť reklamu