BRATISLAVA 4. januára (SITA) - Ak vláda SR sprivatizuje bratislavské a košické letisko za súčasných podmienok, strana Smer-Sociálna demokracia (Smer-SD) v prípade dominantného politického postavenia v budúcej vláde, privatizáciu nekompromisne zruší. "Príprava tejto privatizácie kontrolovanej stranou SDKÚ je ako obyčajne sprevádzaná manipuláciou s informáciami, podozreniami, zatajovaním dôležitých skutočností a absolútnym ignorovaním odborných stanovísk," uviedol ďalej na stredajšej tlačovej besede predseda Smeru Róbert Fico. Ako pokračoval, na zrušenie privatizácie existujú všetky dôvody a Smer-SD na to použije všetky dostupné legálne prostriedky.
Podľa Fica je predaj bratislavského letiska vážnym poškodením strategických a hospodárskych záujmov Slovenskej republiky. Z bratislavského letiska s obrovským rozvojovým potenciálom a schopnosťou významne konkurovať viedenskému letisku sa podľa predsedu Smeru-SD stane druhoradé vidiecke letisko vo vlastníctve mesta Viedeň a kraja Dolné Rakúsko. "Ak niekto chce letisko kúpiť, aby konkurenciu zlikvidoval, povinnosťou každého verejného činiteľa je urobiť všetko pre to, aby sa takáto privatizácia neuskutočnila. Vláda SR a jej konkrétni členovia budú v prípade predaja letiska priamo zodpovední za ohrozenie konkurencieschopnosti Slovenska," komentoval Fico. Podľa poslanca Smeru-SD Ľubomíra Vážneho, strana Smer-SD nie je proti privatizácii, ale chce nájsť jej zmysel, efektivitu a pozitívny dopad na občana.
Svoje stanovisko k privatizácii bratislavského a košického letiska podporil Fico aj expertízou z dielne European Lawyers Group, skupiny európskych právnikov zameraných predovšetkým na oblasť hospodárstva. Podľa tejto štúdie by privatizácia bratislavského letiska Viedňou poškodila konkurencieschopnosť SR.
Dve najväčšie slovenské letiská sú v súčasnosti v procese privatizácie. Privatizačná komisia odporučila koncom decembra minulého roka ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi, aby za strategického investora 66 % akcií v letiskách navrhol vláde schváliť konzorcium TwoOne zložené z viedenského letiska, rakúskej Raiffeisen Zentralbank AG a private equity skupiny Penta. Ako najvhodnejšieho náhradného uchádzača pre prípadný ďalší proces privatizácie oboch letísk výberová komisia odporučila konzorcium spájajúce španielsku spoločnosť Abertis, britského prevádzkovateľa letísk TBI a slovenskú finančnú skupinu J&T. V prvom januárovom týždni by mal minister dopravy pripraviť spolu s ministrom hospodárstva materiál na rokovanie vlády, pričom Prokopovič očakáva, že kabinet by sa privatizáciou letísk mohol zaoberať v polovici januára. Okrem uvedených dvoch konzorcií predložilo záväzné ponuky aj konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP) zložené z fondu GalaxyS, spoločnosti Airport Consulting Vienna, z kanadskej strojárskej firmy SNS-Lavalin International a nemeckej letiskovej spoločnosti Köln-Bonn Airport, ako aj turecký staviteľ a prevádzkovateľ letísk Tepe Akfen Ventures.