![]() |
Prilba pilota havarovaného vrtuľníka záchranárskej spoločnosti Air Transport Europe. Foto: SITA/Jano Šperka |
Podľa informácie vedúceho útvaru odborného vyšetrovania leteckých nehôd Ladislava Grella, podarilo sa im nájsť aj známu čiernu skrinku, presnejšie zapisovač letových údajov. Je však značne poškodený výbuchom a požiarom, ktorý nastal po dopade vrtuľníka na zem. Pokúsia sa však získať z neho všetky potrebné údaje. Podľa neho vrtuľník letel na záchranný let, ale zachytil sa o vrcholky stromov. Aby inšpekcia mohla urobiť závery, musí dnes ešte vypočuť priamych svedkov z neďalekej osady Dérerov mlyn, ktorí boli prví v mieste nešťastia, videli vrtuľník letieť a počuli dva výbuchy, krátko potom ako dopadol. Komisia však bude musieť vyhodnotiť aj meteorologickú situáciu v tom čase v danej oblasti. Inšpektor potvrdil, že vrtuľník pilotoval skúsený pilot. Nevylúčil však ani ľudské zlyhanie. Pilot totiž bol stále v spojení s vežou a podľa predbežných zistení poruchu nehlásil. Spojenie sa prerušilo až v čase havárie. Závery však ešte nie je možné urobiť, konštatoval Grell. Vyšetrovateľ z Úradu justičnej a kriminálnej polície Okresného riaditeľstva PZ v Žiari nad Hronom Milan Mokrý pre TASR tiež povedal, že je ešte predčasné robiť nejaké závery, pretože nie sú ešte k dispozícii všetky potrebné dôkazy.
Miesto havárie sa nachádza na úbočí riedkeho asi 60-ročného listnatého lesa. Podľa polámaných konárov je zreteľne vidieť, ako vrtuľník padal. Obdretá kôra ne jednom zo stromov dokazuje, že stroj do neho narazil a pravdepodobne sa už vtedy roztrhol. Následné výbuchy palivových nádrží a požiar dokončili dielo skazy. Podľa slov žiarskych hasičov, členov osádky sa už nedalo zachrániť. Ich obhorené telá našli vo vnútornej časti vrtuľníka. Medzi troskami zostala prilba jedného z nich.
Sústrasť pozostalým obetí pondelkovej nehody slovenského vrtuľníka záchrannej služby a celej slovenskej spoločnosti záchranárov vyjadril dnes v mene vyše 7000 pracovníkov Celoštátnej záchrannej služby (OMSZ) v Maďarsku hovorca OMSZ Pál Györfi.
Hovorca pre TASR v Budapešti uviedol, že hlboko prežívajú ťarchu straty kolegov. Ako pripomenul, pred necelými 10 mesiacmi s úzkosťou očakávali správy o stave troch maďarských záchranárov, ktorých život bol ohrozený po páde vrtuľníka v Pécsi.
S nesmiernym smútkom prijal správu o tragickej nehode vrtuľníka leteckej služby ATE z Popradu minister zdravotníctva Rudolf Zajac. Obeťami pondelkovej nehody sa stali traja záchranári.
"Napriek tomu, že ich poslaním bolo dávať nádej na záchranu, im ju osud odoprel," píše sa v správe, ktorú dnes TASR poskytol Komunikačný odbor MZ SR. Minister Zajac vyslovil úprimnú sústrasť rodinám zomrelých.
Letecká záchranná zdravotná služba (LZZS) ATE prišla pri pondelkovej tragickej havárii, ktorá si neďaleko Janovej Lehoty v okrese Žiar nad Hronom vyžiadal tri ľudské životy, o jeden z piatich vrtuľníkov typu Agusta A109K2. Ide o ľahké dvojmotorové vrtuľníky, ktoré sú zaradené do najvyššej kategórie letových noriem Európskej únie. Letecká záchranná zdravotná služba mala päť takýchto strojov. Cena stroja s vybavením bola ohodnotená na 75 miliónov korún.
Pri Janovej Lehote havaroval vrtuľník banskobystrického strediska LZSZ ATE. Naposledy tento stroj pomáhal pri lavínovom nešťastí 31. decembra 2005 na Zverovke v Západných Tatrách, kde zahynulo sedem Čechov. Banskobystrická letecká záchranná služba vlani nalietala počas zásahov v teréne a prevozov pacientov z nemocnice do nemocnice viac ako 250 letových hodín a uskutočnila viac ako 250 zásahov, kde prevažovali medzinemocničné lety.
Prvé Agusty uviedli do prevádzky v roku 2003. Vrtuľníky dodala švajčiarska letecká záchranná služba REGA v Zürichu. Pre tento typ vrtuľníka sa firma ATE rozhodla preto, lebo spĺňa všetky predpoklady na náročnú prevádzku v členitom teréne Slovenska a sú veľmi vhodné do vysokohorského terénu. Vo svete sa tieto vrtuľníky používajú najmä na prepravu obchodných cestujúcich, v policajných zložkách a v leteckej záchrannej službe. Okrem štandardných prístrojov majú autopilota, digitálnu mapu, systém GPS (Global Positioning System), viackanálovú rádiostanicu, zabudovaný mobilný telefón a tiež prístroje umožňujúce pilotovi nočné videnie. Vrtuľníky sú zaradené do prvej výkonnostnej kategórie podľa noriem EÚ.
Leteckú záchrannú službu začala prevádzkovať spoločnosť Air Transport Europe (ATE) v Poprade v apríli 1995, kedy otvorila prvé stredisko Krištof 3 na popradskom letisku. "O modernizáciu leteckej záchrany sa usilovala systematicky, osobitne však po vstupe Slovenska do Európskej únie (EÚ), keďže vrtuľníky musia spĺňať najnáročnejšie európske technické normy," uviedol hovorca ATE Pavol Svetoň.